Muutosten hallinta

Viidestoista kerta toden sanoi – yrittäjäura lähti käyntiin miljoonafirman ostolla

Viidestoista kerta toden sanoi – yrittäjäura lähti käyntiin miljoonafirman ostolla

Tuomas Tukeva tajusi, ettei hänen ole pakko keksiä omaa liikeideaa. Niinpä hänestä tuli yrittäjä yrityskaupalla.

|

Yrittäjäksi aikovien on hyvä tiedostaa, että yrityskauppa on jopa riskittömämpi vaihtoehto kuin uuden yrityksen perustaminen.

Tuomas Tukeva etsi sopivaa ostokohdetta viisi vuotta. Vasta viidestoista yritys, johon hän tutustui tarkemmin, täytti kaikki hänen kriteerinsä. Se oli metallin- ja puuntyöstökoneita valmistava ja maahantuova Koneita.com.

Kriteerit olivat selvät: talouden on oltava hyvässä kunnossa, liiketoiminnan kiinnostavaa ja tuotteet ymmärrettäviä. Lisäksi Tukeva halusi, että yrityksellä on paljon kansainvälistymismahdollisuuksia. Hänellä ei ollut mielessä tiettyä toimialaa, mutta selvää oli, että bisneksestä on ymmärrettävä.

– Jos liiketoiminta perustuu vahvasti yhteen tiettyyn tuotteeseen ja teknologiaan, eikä ymmärrä sitä, se on liian iso riski otettavaksi, Tukeva sanoo.

Tukeva oli miettinyt yrittäjäksi lähtemistä pitkään, mutta oli jumiutunut ajatukseen, että diplomi-insinöörinä keksii jotakin patentoitavaa, josta syntyy liiketoimintaa. Kun hänen kaverinsa osti vuonna 2007 pienen konepajayrityksen, Tukevan päässä syttyi lamppu, niin kuin hän itse kuvailee.

Tukeva työskenteli tuohon aikaan paperiteollisuudessa kansainvälisissä tehtävissä. Hän oli tyytyväinen tehtäviinsä ja urapolkuunsa, joten hänellä ei ollut kiire. Alkoi perehtyminen yrityskauppoihin ja tarjontaan.

Kysyminen kannatti

Kun kiinnostavia yrityksiä tuli vastaan, Tukeva teki itse alustavat taustakartoitukset ja kustannuslaskelmat. Koneita.comin kohdalla hän hankki avuksi asiantuntijan. Tilintarkastaja auttoi tutkimaan ostokohteen talouspuolta ja antoi neuvoja sopimuksen tekoon. Tukeva piti asiantuntija-apua järkevänä investointina.

Vuonna 1979 perustettu Koneita.com oli tullut vastaan jo kerran aiemmin. Oli vain yksi mutta: hinta. Se oli noin kaksinkertaisesti sen, minkä kokoista ostokohdetta Tukeva oli alun perin kaavaillut.

– Ensimmäisellä kertaa katsoin, ettei rahoitusta ole mahdollisuuksia järjestää. Toisella kertaa ajattelin, ettei kysymällä häviä mitään.

Pankista vastattiin, ettei rahoituksen järjestyminen ole mahdotonta, mutta se on erittäin haastavaa. Tukeva sanoo ajatelleensa, että jos se ei ole mahdotonta, se on siis toteutettavissa. Ja niin kävi, että lopulta lainat järjestyivät pankin ja Finnveran kanssa.

Työntekijät tukena

Suomessa tehdään arviolta 2000–3000 yrityskauppaa vuosittain. Jatkajaa etsii etenkin moni eläkkeelle jäämässä oleva yrittäjä. Heitä on kymmeniä tuhansia lähivuosina. Parin vuoden takaisen omistajanvaihdosbarometrin mukaan kaksi viidestä arvioi myyvänsä yrityksensä ulkopuoliselle.

Koneita.comin omistus vaihtui liiketoimintakaupalla. Tukeva halusi, että omistus ja päätösvalta siirtyivät hänelle heti sataprosenttisesti. Sillä tavoin hänellä oli vapaus lähteä kehittämään yritystä haluamallaan tavalla.

Ostohetkellä yrityksellä oli yrittäjän lisäksi neljä työntekijää, ja liikevaihto oli noin kaksi miljoonaa euroa. Siitä oli iso hyöty, ettei kaikkea tarvinnut aloittaa tyhjästä. Vanha omistaja Heikki Kuljukin oli aluksi tukena. Tukevan mukaan hän kävi ensimmäisen vuoden ajan lähes päivittäin katsomassa, miten uusi yrittäjä pärjää.

– Rattaat pyörivät jo kovaa vauhtia ja hommat toimivat. Otin hyvin neutraalin asenteen, ei ollut ajatus ruveta päsmäröimään ja muuttamaan heti kaikkea. Kaupassa siirtyneet työntekijät olivat erittäin arvokkaita. Ikinä ei ole jännittänyt, kuinka bisnestä saadaan pyöritettyä, Tukeva sanoo.

Uusia markkinoita haltuun

Tukeva ryhtyi heti edistämään kotimarkkinoiden laajentamista. Ennen yrityskauppaa vienti toi hänen mukaansa muutaman tuhat euroa ja vastasi 0,1 prosenttia liikevaihdosta. Nyt liikevaihdosta 15 prosenttia tulee jo ulkomailta. Päämarkkinoita ovat Suomen lisäksi Ruotsi ja Viro, jossa yrityksellä on tytäryhtiö. Toinen tulee Latviaan ensi vuonna.

Muitakin muutoksia on tulossa. Yritykselle on rakenteilla uudet, omat toimitilat Seinäjoelle. Tilaa tulee kaksi kertaa nykyistä enemmän. Se mahdollistaa osaltaan kasvun hakemisen myös tulevaisuudessa.

– Menemme maa kerrallaan eteenpäin. Tavoitteena on olla jonakin päivänä Keski-Euroopan markkinoilla.

Yrityksen liikevaihto kipuaa 2,8 miljoonaan euroon tänä vuonna. Kun mukaan lasketaan Koneita.comin kesällä ostama Osmatic Oy, yhteenlaskettu liikevaihto on 3,7 miljoonaa euroa.

Tukeva muistaa elävästi tunteen, joka konkretisoi palkkatöiden ja yrittäjyyden eron.

– Palkkatöissä olin hyvin rauhallinen silloin, kun asiakkaiden limiitit olivat ylittyneet. Tyynnyttelin myynti- tai toimitusjohtajaa, että aina ne ovat maksaneet. Kun yrittäjänä sain ensimmäistä kertaa listan asiakkaiden maksamattomista laskuista, muistan miten se tuntui mahanpohjassa, vaikka summat olivat paljon pienempiä.

Fakta

3 x Yrittäjäksi yrityskaupalla

Mieti kriteerisi. Pohdi, millaisin kriteerein etsit sopivaa ostokohdetta. Tuomas Tukevalle oli esimerkiksi tärkeää, että yrityksellä on oma tuote ja kansainvälistymismahdollisuuksia. Oleellisia kysymyksiä ovat muun muassa se, mille toimialalle aiot, millaisia tuotteita tai palveluja yrityksellä pitäisi olla ja millaisella maantieteellisellä alueella haluat yrityksesi toimivan. Myös sitä on mietittävä, minkä hintaisen kohteen voisit hankkia ja miten rahoitus olisi tarkoitus järjestää.

Tiedä mitä ostat. Potentiaalinen ostokohde pitää tutkia perusteellisesti, jotta on realistinen kuva siitä, mitä on ostamassa. Selvitä muun muassa mikä yrityksen talouskunto on, mihin ostokohteen bisnes perustuu, onko liiketoiminnalla tulevaisuutta ja kuinka suuri merkitys nykyisellä yrittäjällä on liiketoiminnassa. Tukevan mielestä omat kriteerit on tärkeää pitää mielessä. On iso riski, jos ei esimerkiksi ymmärrä bisnestä. Asiantuntija voi auttaa selvitysten ja analyysien teossa ennen lopullista ostopäätöstä.

Muista suunnitelmallisuus. Ostajan on mietittävä oma visionsa, miltä yritys näyttää esimerkiksi viiden tai kymmenen vuoden kuluttua, ja miten hän lähtee edistämään tätä. Tukeva kannustaa olemaan itselleen rehellinen myös mahdollisista sudenkuopista. Siksi on hyvä olla valmiina vaihtoehtoinen toimintasuunnitelma, jos kaikki ei mene putkeen.

Yrityksen myynti vaatii paljon pohjatyötä: Tee nämä toimenpiteet

Yrityksen myyntiä helpottaa, jos yritys on jatkuvasti myyntikunnossa.

Omistajan vahva tahto toteutui Kultakeskuksessa: Työntekijät ryhtyivät yrityksen jatkajaksi

Hämeenlinnalaisen Kultakeskuksen nykyiset omistajat ovat karsineet rönsyjä ja hakeneet kasvua yrityskaupalla.

Unelma omasta yrityksestä toteutui: Pariskunta osti hotellin ja uudisti sen lattiasta kattoon

Hotelli Gustavelundia jo vuosia johtanut Antti Ropponen ryhtyi yrittäjäksi vaimonsa kanssa. Riskin otto on tuottanut tulosta.

Tiedätkö yrityksesi myyntikunnon? Korjaa rönsyt ajoissa

Yrityksen luvuista, osaamisesta ja ilmeestä on syytä huolehtia jo ennen kuin edes suunnittelee yrityksen myyntiä.

Yrityskaupan kultainen sääntö: Kerro kaikille, mitä muutos tarkoittaa

Uusi yritys otetaan haltuun avoimella viestinnällä ja henkilöstöä kuunnellen, tietää Martinexin toimitusjohtaja Riia Sandström.

Uupuuko liikeidea? Ehkä voisit ostaa toimivan yrityksen

Yrityksen ostaminen tarjoaa hyvän reitin yrittäjäksi, kunhan tunnistaa myös sen riskit, kirjoittaa Suomen Uusyrityskeskus ry:n Jari Jokilampi.

Yrityskauppa tarjosi lentävän lähdön: ”Realismi tuli vasta toisena vuonna”

Hamari toimittaa auditoriokalusteita tilaustöinä eri puolille maailmaa. Nuorella yrityksellä on taustalla yli 20 vuoden kokemus.

Rohkea hyppy yrittäjäksi: Myyntipäällikkö osti kilpailevan firman

Juuso Viherlaaksolla on lähes 300 kilometrin työmatka. Hän uskoo yrittäjänä henkilöbrändin voimaan.

Oppi yrityskaupoista: Riskiä voi pienentää kahdella tavalla

Yrityskauppaa ei pitäisi yrittää tehdä koskaan väkisin, ei ostajana eikä myyjänä, kirjoittaa Paikallis-Sähkön Jukka Kivimäki.

Lataa lisää