Muutosten hallinta

Yrittämisen vapaus vei Johanna Saarisen mukanaan – Paluuta vanhaan ei ole
Johanna Saariselle yrittäjyys on ennen kaikkea verkostojen luomista ja niiden ylläpitämistä.

Yrittämisen vapaus vei Johanna Saarisen mukanaan – Paluuta vanhaan ei ole

Johanna Saarinen työskenteli jo opinto-ohjaajana, kunnes isän perustaman painotalo Painolan houkutus kävi liian suureksi.

| |

Johanna Saarisesta ei oikeastaan pitänyt tulla yrittäjää. Hän oli kyllä työskennellyt kesäisin ja kiireapulaisena isänsä Taisto Niemisen vuonna 1982 perustamassa painotalossa, mutta vielä teini-ikäisenä ura perheyrityksessä ei innostanut.

– Ala oli kovin mies- ja konevaltainen. Mietin, että minulla ei ole siihen mitään mielenkiintoa eikä annettavaa, Saarinen sanoo.

Niinpä hän lähti Turun yliopistoon lukemaan kasvatustieteitä. Valmistumisensa jälkeen hän sai yliopistolta töitä opinto-ohjaajana.

Opiskeluvuosiensa aikana Saarinen oli kuitenkin saanut riittävästi etäisyyttä isänsä yritykseen ja tajunnut, että hänellä voisi sittenkin olla sille paljon annettavaa. Vuosien kuluessa painotalo oli kasvanut, ja vuonna 2004 firmaan oli jälleen palkattava lisäkäsiä.

– Kysyin isältä, että entä jos se olisinkin minä, Saarinen muistelee.

Saarinen irtisanoutui yliopistolta ja hyppäsi mukaan perheyritykseen. Nyt hän on työskennellyt Painolassa 15 vuotta ja yrityksen toimitusjohtajana pian kuusi vuotta.

– Tällainen pieni koukkaus piti tehdä, että löysin oman ladun. Olen aina naureskellut sitä, että olen kasvatustieteilijänä painotalossa, mutta kyllä siitäkin koulutuksesta on pystynyt tuomaan asioita yritykseen.

KUKA: JOHANNA SAARINEN
IKÄ: 42
KOTIPAIKKA: KAARINA
TAVOITE YRITTÄJÄNÄ: ”TEHDÄ KANNATTAVAA LIIKETOIMINTAA, AUTTAA JA KANNUSTAA MUITA, USKALTAA TEHDÄ VIRHEITÄ JA OPPIA NIISTÄ SEKÄ INNOSTUA UUSISTA ASIOISTA.”

Yliopistosta tarttui Saarisen mukaan matkaan esimerkiksi oppeja projektien tekemisestä, asiakkaiden auttamisesta sekä ihmisen kehityksestä ja oppimisesta.

Asiakaskokemus on menestyksen avain

Tultuaan yrityksen johtoon Saarinen on toteuttanut muun muassa uudet laatu- ja ympäristöjärjestelmät. Lisäksi hän on digitalisoinut monia asioita työprosessissa, kirjanpidossa ja laskutuksessa.

– Olen myös panostanut siihen, miten yritys näkyy ulospäin.

Kaikkea ei tietenkään ole tarvinnut muuttaa tai nykyaikaistaa. Esimerkiksi isältä peritty motto ”se pidetään mitä luvataan” on edelleen yrityksen toiminnan tärkein ohjenuora.

– Perheyrityksessä työt tehdään omilla kasvoilla, joten jos aikatauluissa myöhästeltäisiin tai tehtäisiin sutta ja sekundaa, oma maine on koko ajan pelissä.

YRITYS: PAINOTALO PAINOLA, T. NIEMINEN OY
TOIMIALA: PAINOTALO
PERUSTETTU: 1987
OMISTAJAT: TAISTO NIEMINEN (38 %), JANNE NIEMINEN (31 %) JA JOHANNA SAARINEN (31 %)
LIIKEVAIHTO: 1,7 MILJ. EUROA (2018)
LIIKETULOS: 105 000 EUROA (2018)
HENKILÖSTÖN MÄÄRÄ: 15

Saarinen sanoo, että kilpailu murroksessa olevalla alalla on kovaa, mutta laadukkaalla tekemisellä edelleen pärjää.

– Kun on valmis palvelemaan ja tuoterepertuaari on laaja, ei tässä hätää tarvitse kärsiä. Myös hyvät yhteistyökumppanit ovat tärkeitä.

Käytännössä digimurros on vähentänyt bulkkipainamista ja tuonut painotuotteisiin persoonallisuutta, esimerkiksi erilaisia muotoleikkauksia ja foliointeja. Digitaalisuus on monin tavoin nopeuttanut ja helpottanut työtä sekä madaltanut painatusten aloituskustannuksia.

– Asiakkaat haluavat panostaa tuotteisiin, ja erilaisia erottautumistapoja onkin paljon, Saarinen sanoo.

– Yksi menestyksen tekijä on asiakaskokemuksen tärkeys. Sitä vaalin koko ajan.

Painolassa se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että valmiin painotuotteen mukaan sujautetaan vaikkapa muistivihko tai karkkia asiakkaalle kotiinviemisiksi. Ajatuksena on jättää niin hyvä muisti- ja makujälki, että asiakas käyttää palveluita uudelleenkin.

Menestyksen takana verkostot

Painolalla on paljon pitkäaikaisia asiakkaita, esimerkiksi yhdistyksiä, järjestöjä, kuntia ja yrityksiä. Yrityksen pitäminen kannattavana vaatii Saarisen mukaan kuitenkin sitä, että pitää silmät koko ajan auki sekä ylläpitää ja laajentaa verkostojaan jatkuvasti.

Painolan lisäksi Saarinen pyörittää myös toista yritystä, 100-prosenttisesti omistamaansa Loistosaari Oy:tä. Saarinen kaipasi Painolan oheen jotain täysin omaa projektia. Loistosaari alkoi blogina, mutta nyt Saarinen on yrityksen kautta esimerkiksi projektipäällikkönä Kaarinan Yritys- ja palveluhakemisto 2020 -projektissa.

Lisäksi Loistosaari tekee markkinoinnin sparrausta ja kehitystyötä sekä edustaa kauneudenhoitoyritys Cosmopharman tuotteita. Tällä hetkellä Saarinen käyttää Loistosaaren töihin aikaa 2–10 tuntia viikossa.

Johanna Saarinen

Lisäksi Saarinen toimi vuosina 2014–2016 Kaarinan yrittäjien puheenjohtajana ja istuu parhaillaan toista 2-vuotiskauttaan yhdistyksen hallituksessa. Näiden roolien vuoksi hän on paljon tekemisissä paikallisten yrittäjien kanssa.

Yrittäjyydessä hänelle on muutenkin tärkeää olla avuksi muille. Hiljattain hän esimerkiksi tarjosi Painolan neuvottelutiloja erään tutun yrittäjän käyttöön, koska tämä tarvitsi väliaikaista tilaa puheluiden soittelemiseen.

– Tervetuloa vaan, ei se minulta ole pois, Saarinen kuvailee.

– Kun verkostoa on kertynyt paljon, sitä kuulee helposti, jos joku tarvitsee jotain. Samalla tavalla pystyn itse suosittelemaan alueen yrityksiä ja palveluita muille, koska tunnen ne hyvin.


Ei kaipuuta palkkatyöhön

Vaikka Saarisen nuoruudenhaave oli työskennellä opinto-ohjaajana, enää hän ei näe itseään palkkatyöläisenä.

– Vaikka töitä tulee tehtyä varmaan kaksi kertaa enemmän kuin palkkatyöläisenä, silti tuntuu vapaammalta.

Saarinen pitää itseään kannustavana johtajana, jonka ovi on aina auki ja jolle on tärkeää, että työtä tehdään tiiminä. Hän on toimitusjohtajanakin edelleen apuna tuotannossa silloin kun tarvitaan.

Saariselle yrittäjän asenne tarkoittaa myös sitkeyttä ja pitkäjänteisyyttä. Kun tekee perusasiat hyvin, pääsee jo pitkälle.

– Peruspuurtaminen tekee tilaa kehittämistyölle, jolloin on mahdollisuus ja ilo kehittää yritystä eteenpäin.

Painolassa se voi tulevina vuosina tarkoittaa esimerkiksi 3D-tulostamisen lisääntymistä sekä printtituotteisiin yhdistettäviä digisovelluksia.

Saarinen pitää itseään projekti-ihmisenä. Vapautta on esimerkiksi se, että hän saa tehdä itse myös projekteihin liittyvät päätökset.

Perheyrityksessä on mukana myös Saarisen pikkuveli Janne, joka työskentelee tuotannossa. Isä Taistokin on edelleen yrityksen toiminnassa aktiivisesti mukana.

Saarisen lapsuusmuistoissa yrittäjyys näyttäytyi isän ympäripyöreinä työpäivinä. Myöhemmin isä on harmitellut, ettei ehtinyt olla niin paljon läsnä lastensa elämässä.

– Mutta kun palasin yritykseen, teimme paljon rinta rinnan töitä. Se on osaltaan taas lähentänyt meitä, Saarinen sanoo.

Lue myös elokuussa Kuukauden yrittäjäksi valitusta 16-vuotiaasta viheralueiden hoitajasta Vili Variksesta, joka työllistää itsensä lisäksi muitakin.

Fakta

Johanna Saarisen tärkeimmät opit yrittäjänä

Pidä verkostot kunnossa. Painotalo Painolan toimitusjohtajalle ja yrittäjälle Johanna Saariselle yrittäjyys on ennen kaikkea verkostojen luomista ja niiden ylläpitämistä. Paikallisten yrittäjien ja yritysten tarpeiden tunteminen auttaa pysymään ajan hermolla.

Auta muita. Kun on vilpitön halu auttaa kanssaihmisiä, se tuo virtaa omaankin yrittäjyyteen. Saarinen saattaa esimerkiksi tarjota yrityksensä neuvottelutiloja käyttöön, jos joku tuttu yrittäjä tarvitsee toimitilaa väliaikaisesti.

Jätä asiakkaalle muistijälki. Saarinen uskoo myös asiakaskokemuksen voimaan. Siksi Painola haluaa jättää asiakkailleen muistijäljen hyvästä palvelusta tarjoamalla pientä ekstraa, kuten muistivihon, valmiin painotuotteen kylkiäisenä.

Tähtäimessä kasvu? Yrittäjän täytyy ennakoida – ja pitää pää kylmänä

Yritystoiminnan kasvattaminen vaatii ennakointia ja riittävästi resursseja. Tuottavuutta ei sovi unohtaa, kirjoittaa RTA-Yhtiöiden toimitusjohtaja Nina Lindström.

Hyvinvoiva yritys tarvitsee hyvinvoivat työntekijät

Yritys voi hyvin, kun sen työntekijät voivat hyvin ja sekä sisäinen että ulkoinen viestintä toimivat saumattomasti, kirjoittaa Easymoven toimitusjohtaja Riku Laine.

Tulipalo laittoi yritystoiminnan jäihin ja pakotti aloittamaan taas nollasta

Tofagin liiketoiminta keskeytyi kahdeksi vuodeksi. Sen seurauksena perheyritys vaihtoi teräsvillan puutarha- ja pihatuotteisiin.

Sarjayrittäjän 5 oppia: Näin yritys välttää karikot ja seilaa myötätuulessa

Entinen huippu-urheilija Jussi Forsman näkee purjehduksessa ja yritystoiminnassa paljon samaa. Virheitä tulee, mutta ne on pyrittävä minimoimaan.

16-vuotias viheralueiden hoitaja on ollut yrittäjä jo puolet elämästään

Vili Varis herää kesäisin niihin aikoihin, kun monet muut nuoret menevät vasta nukkumaan. Nyt hän työllistää jo muitakin.

Härmän kylpylän 3 miljoonan euron brändiuudistus kosiskelee pariskuntia

Kylpyläkään ei voi enää rakentaa tulevaisuutta lapsiperheiden varaan, sillä laskeva syntyvyys muuttaa väistämättä asiakaskunnan rakennetta.

Yrityksen voi siirtää perillisille, mutta yrittäjän asennetta ei voi testamentata

Sukupolvenvaihdos ei onnistu ilman intohimoa ja asennetta, kirjoittaa Armpan Juha Nalli.

Nimenvaihto vientiä vauhdittamaan – vanhasta brändistä tuli rasite

Kaksi kasvavaa ja kansainvälistyvää yritystä kertoo, kuinka työläs projekti nimenvaihto on ja miksi se kuitenkin kannatti tehdä.

Turvaistuinten valmistaja minimoi viennin riskit agenttien avulla

Vantaalaisyritys Klippanilla on vientiagentteja 21 maassa. Agentti avaa ovet uusille markkinoille ja laittaa myös omia rahojaan likoon.

Lataa lisää