Yrityskaupat

Konkurssista kukoistukseen – Uusi omistajaviisikko käänsi huonekalutehtaan suunnan

Konkurssista kukoistukseen – Uusi omistajaviisikko käänsi huonekalutehtaan suunnan

Nastolassa sijaitseva Selka sai yrityskaupan jälkeen uuden suunnan. Miten yrittäjät ovat johtaneet yrityksen kovaan kasvuun?

| |

Nastolassa sijaitsevan huonekalutehdas Selkan tarina oli päätyä noin 1,5 vuotta sitten konkurssiin. Toisin kuitenkin kävi.

Viisi yrityksen entistä työntekijää yhdisti voimansa, ja he ostivat Selka Oy:n. Tästä käynnistyi vauhdikas suunnanmuutos.

Yrityksen kuukausittainen myynti on kolminkertaistunut tämän vuoden aikana, henkilökunnan määrä on kaksinkertaistunut ja vientiä sillä on nyt noin 30 maahan. Mitä tämä – ja rakettimaisen kasvun hallinta – ovat vaatineet?

Yrityksen toimitusjohtaja Juha Nevalainen kertoo.

Osaava porukka ja riittävä rahoitus

Juha Nevalainen, Selka Oy:n toimitusjohtaja
Selkan toimitusjohtaja Juha Nevalainen.

Nevalaisen mukaan konkurssin pohjimmainen syy oli se, että 20 vuodessa kilpailutilanne ja maailma kehittyivät – toisin kuin yritys itse.

Kilpailijat alkoivat valmistaa lähes yhtä laadukkaita tuotteita melkein yhtä nopeasti. Silloin hinnasta tuli ongelma, eikä kilpailukyky enää riittänyt.

– Yrityksen pitäisi koko ajan miettiä, mikä on se juttu, joka erottaa meidät muista toimijoista. Miksi joku ostaisi meiltä?

Nevalainen kertoo, että yrityksen työntekijöillä oli kuitenkin vahva usko yritykseen ja sen tuotteisiin. Hän oli itse tehnyt aikoinaan diplomityönsä Selkalle.

– Heti kun kuulin, että yritys on mennyt konkurssiin, ensimmäinen ajatukseni oli, että se on pelastettava.

Samalla tavalla ajatteli myös neljä yrityksen työntekijää. Pari viikkoa myöhemmin jatkajaviisikko oli kasassa.

Tarvittiin myös selkeä suunnitelma rahoituksen hankintaan. Nevalainen huomauttaa, että yritystä johdetaan kassavirran kautta: tilillä on oltava riittävästi rahaa, jotta yritys on toimintakykyinen.

Viisikon oma pääoma ei riittänyt tähän tavoitteeseen. Sopiva rahoitus järjestyi Finnveran ja paikallisen pankin avulla.

Yritys tuotiin nykyaikaan – ja asiakkaiden tietoisuuteen

Tämän jälkeen yritystä lähdettiin tuomaan nykyaikaan. Selka investoi uusiin tietokoneisiin, 3D-suunnittelujärjestelmään ja siihen liittyvään osaamiseen. Nyt tuotekehitysresurssit ovat Nevalaisen mukaan parhaat koko yrityksen historiassa, ja tavoitteena on saada uusia tuotteita maailmalle.

Tämän vuoden ehdottomaksi hitiksi on noussut etätöihin suunniteltu pieni säädettävä pöytä. Kun korona siirsi työt kotiin, niiden kysyntä räjähti.

Yrityksen oli myös ratkaistava, miten tieto niistä saadaan ihmisille, kun messuja ei ole. Ratkaisuksi tuli vahva panostus digimarkkinointiin. Sen tekemiseen ja yrityksen heikon tunnettuuden taklaamiseen tuli avuksi Nevalaisen entisen opiskelukaverin yritys Lähimedia. Sen kanssa rakennettiin verkkokauppa parissa viikossa.

Digimarkkinointia testattiin ensin matalalla kynnyksellä, ja toimintaa kehitettiin nopeasti sen pohjalta. Tämä tuotti tulosta. Ennen yrityksen tunsi Suomessa muutama kymmenen henkeä, nyt puhutaan jo sadoista tuhansista.

Yritys kokeili pian myös markkinointia ulkomaille. Nyt se on tavoittanut jopa 10 miljoonaa henkilöä.

Markkinoinnilla tavoitellaan esimerkiksi sisustussuunnittelijoita ja jälleenmyyjiä.

– Myynti ei ole onnistumisemme mittari, vaan se, kuinka moni ihminen näkee, että Selkalla on sellaisia tuotteita, joita hän voi hyödyntää työssään.

Suuria massoja tavoittamalla tulee myös täysosumia. Esimerkiksi erään suuren kansainvälisen elektroniikkaketjun ostaja näki Selkan mainoksen ja pian Selkan tuotteita on tulossa myyntiin sen verkkokauppaan.

Rajuun kasvuun vastaaminen

Etätyöpöydät sinkauttivat yrityksen huimaan kasvuun. Niiden vienti käynnistyi noin kuukaudessa.

– Se oli todella rajua. Maaliskuusta huhtikuuhun perustuotteiden myynti tipahti 70 prosenttia. Huhtikuussa aloimme myydä pöytiä, ja toukokuussa myynti oli huomattavasti korkeampi. Kolminkertaistimme liikevaihdon muutamassa kuukaudessa.

NIMI: SELKA OY
TOIMIALA: KALUSTEIDEN VALMISTUS
PERUSTETTU: 2019
LIIKEVAIHTO: ARVIO ENSIMMÄISELLE VUODELLE 2,2 miljoonaa euroa
LIIKETULOS: TAVOITE ENSIMMÄISELLE VUODELLE 100 000 euroa
HENKILÖSTÖ: 17

Nyt myös perusliiketoiminta on lähtenyt kasvamaan.

Kasvuun on kuulunut myös haasteiden ratkomista.

Yrityksen yksi toimintaperiaatteista on nopea toimitus. Aiemmin sen tuotteet lähtivät 2–3 viikon päästä, nyt puhutaan päivästä tai parista. Tämä vaatii riittävän isoja varastoja ja ennakointia.

Kun ennen tuotteita ostivat yksittäiset asiakkaat, nyt yksi yritys saattaa tilata kymmeniä tuotteita kerralla. Varastossa on oltava riittävästi komponentteja, jotta nopeat toimitusajat toteutuvat.

Kysynnän kasvu vaatii ennakointia myös rahoituksen osalta. Pääomaa sitoutuu komponentteihin jo ennakolta. Nyt rahoitus on saatu järjestymään joustavan tililimiitin avulla.

Selkassa myyntisaatavien kierto on myös melko lyhyt.

– Verkkokaupassa on se hyvä puoli, että rahaa tulee noin viikon sisällä ostotapahtumasta.

Kasvu vaatii kuitenkin myös tarkkaa ostotapahtumien ja kävijöiden määrän seurantaa.

– Nyt on seuraava riskinoton tilanne: on päätettävä, uskommeko kasvun jatkuvan vai vähennämmekö ostoja ja oletamme sen hidastuvan.

Nevalainen arvioi etätyöpöytien kysynnän kasvun jatkuvan vielä puolisen vuotta. Kysynnän hiipumiseen yritys aikoo vastata vahvistamalla uusien ja jo olemassa olevien tuotteiden myyntiä. Tätä työtä se on tehnyt jo jonkin aikaa.

Vaikka Selka on kehittynyt vauhdilla, osaavat työntekijät ovat Nevalaisen mukaan yhä sen ydin. Kasvu on edellyttänyt myös osaavan henkilökunnan rekrytointia – ja siitä huolehtimista, että he sopeutuvat yrityksen tekemisen tapoihin.

Fakta

Hyödynnä yhteistyötä

Selkan toimitusjohtaja Juha Nevalainen sanoo, että kasvussa on myös kyse verkostojen hyödyntämisestä ja hyvistä kumppaneista. Selka työllistää nyt 17 henkeä ja lähes saman verran kumppaneiden osaajia.

Esimerkiksi Selkalle digimarkkinointia tekevä Janne Kujanen Lähimedialta on paitsi Nevalaisen entinen opiskelukaveri, myös etätyöpöydän ideoija ja tärkeä sparrailukumppani. Hänen kanssaan on käyty läpi lukuisia skenaarioita.

Nevalainen puhuu laajemminkin yritysten välisen yhteistyön puolesta.

– Jos joku keksii jotain hyvää, ei kopioida sitä ja kilpailla kaikki samasta, vaan tuetaan toisiamme ja yritetään myydä yhdessä pikkuisen enemmän maailmalle. Siellä on aika paljon tilaa suomalaisten yritysten tuotteille.

Parhaillaan Selkalla on käynnissä keskusteluita joidenkin yritysten kanssa siitä, että sen verkkokauppaan tulisi myytäväksi myös muiden tuotteita. Yhteistyö voi olla toimiva keino tavoittaa suoraan kuluttajia. Siihen ei välttämättä tarvita Nevalaisen mukaan Amazonin kaltaista jättiä.

– Unohdetaan yrittäjän kateus. Luodaan sellaista, mistä usea yritys voi hyötyä. Kerron muille hyvin mielelläni, mitä esimerkiksi olemme tehneet verkkokaupan osalta.

Yhden yrityksen opit voivat siirtyä useamman yrityksen käyttöön. Nevalainen kertoo, että Selkan digitaalinen mainonta on saanut Googlen ja Facebookin ottamaan yritykseen yhteyttä ja tarjoamaan apuaan.

Niiltä Selkan digimarkkinoinnin kumppani on saanut uudenlaisia vinkkejä digimarkkinointiin. Niitä se pystyy hyödyntämään myös muiden asiakkaiden kanssa työskennellessään.

Näin niistä hyötyy useampikin suomalainen yritys – yhden menestys voi sataa muidenkin laariin.

Kuukauden yrittäjä toi it-alan opit perinteikkääseen vaatetehtaaseen: ”Jos yritys ei muutu maailman mukana, se kuolee hiljalleen”

Tuomo Saarni uudisti yli 90-vuotiaan Tam-Silkin toimintatavat ja markkinoinnin. Nyt kasvu-uralle kiihdyttänyt yritys on entistä useammalle tuttu tekijä, joka haastaa rohkeasti myös alan suuria yrityksiä.

Konepajayrittäjä osti 8 yritystä 14 vuodessa – ”Aika äkkiä näkee, onko yritystä stailattu”

Tampereen Konepajojen toimitusjohtaja jätti johtajan uran matkapuhelinyhtiö Nokiassa. Nyt hän pyörittää kymmenien miljoonien eurojen liikevaihtoa tekevää yritysrypästä.

Toimitusjohtajasta yrittäjäksi: Olen tuntenut itseni yrittäjäksi koko työurani ajan

Ennen Tony Saarinen oli toimitusjohtaja isossa firmassa, nykyään hän on yrittäjä. Saarisella on kaksi periaatetta: pitää tuntea oma bisnes ja rakentaa hyvä tiimi.

Yrityskaupalla yrittäjäksi? Harjoittelu tai palkkatyö on hyvä pohja

Ostamalla olemassa olevan yrityksen ei tarvitse aloittaa kaikkea nollasta, huomauttaa Salpakankaan Lääkintävoimistelu Oy:n yrittäjä ja Vuoden kuntoutusyrittäjäksi valittu Kirsi Miss.

Pariskunta rakensi veneyrityksestä kasvumenestyksen – myyntiopit autokaupasta

Nylunds Boathouse myy kalliita veneitä hienojen videoiden avulla. Liikevaihto kasvaa myös yrityskauppojen kautta.

Yrittäjäksi lähes tuntemattoman kanssa – ”Kaverilta ei kehtaisi vaatia”

Mika Kultti ja Sakari Rahtu eivät juuri tunteneet toisiaan ennen yhteistä yritystä – eivätkä sen jälkeenkään. Silti heillä on menestyvä siivousalan tukku.

Raatteen tie johdatti rakennusyrittäjän matkailun pariin

Reima Haapoja muutti Kainuuseen ja vaihtoi yrittäjänä uudelle alalle. Vuodessa hän luonut Raatteen tielle yrittäjien verkoston, jossa kaikki voittavat.

Pariskunta pelasti pikkukylän huoltamon – markkinarako löytyi pienkoneista

Kolmekymppisten Miia ja Joni Behmin huoltoasema on kodinomainen kohtaamispaikka, jossa yksinäinen löytää juttukaverin ja mökkiläinen tapaa paikallisia.

Nollasta liikkeelle vai yrityskauppa? Pinja Nahkala valitsi jälkimmäisen

Yhä useampi yrittäjäksi ryhtyvä hyppää suoraan liikkuvaan junaan eli ostaa yrityksen.

Lataa lisää