Yrityskaupat

Onnistunut exit: Vinkit sujuvaan yrityskauppaan

Onnistunut exit: Vinkit sujuvaan yrityskauppaan

Yrityskaupassa onnistuminen vaatii sekä ostajalta että myyjältä tarkkuutta. Kim Väisänen kertoo, miten tyypilliset sudenkuopat ylitetään.

| |

Onnistunut yrityskauppa eli exit edellyttää niin myyjältä kuin ostajalta malttia ja suunnitelmallisuutta. Näin tiivistää startup-sijoittaja ja yrittäjä Kim Väisänen.

Suinkaan kaikki eivät onnistu yrityskaupoissa. Väisäsen mukaan on vahvaa näyttöä siitä, että peräti yli puolet yrityskaupoista epäonnistuu.

Onnistuneen yrityskaupan perusta luodaan jo yrityksen arkisessa toiminnassa. Hän kertoo, että exit on sitä helpompaa, mitä paremmassa kunnossa yritys on.

– Mikäli haluaa tehdä taloudellisesti hyvän yrityskaupan, on pakko rakentaa hyvä yritys.

Sellaisen tunnistaa Väisäsen mukaan kolmesta elementistä: se on hyvä työntekijöille, hyvä asiakkaille ja hyvä omistajille. Kaava on yksinkertainen, mutta tällaisen yrityksen rakentaminen ei ole helppoa.

Väisänen kokoaa seuraavaksi vinkit, joiden avulla yrityskauppa sujuu tuloksellisemmin.

Myyjän muistilista

Varaa riittävästi aikaa

Exitissä on kyse siitä, että yrityksen omistajuus vaihtuu. Yritys voidaan esimerkiksi myydä ja fuusioida toiseen yritykseen. Prosessina exit ei ole pikainen pyrähdys.

– Tuhansia yrityskauppoja tehneet sanovat, että vie keskimäärin 10 kuukautta päästä nollapisteestä siihen, että tekninen kauppa on saatu tehtyä.

Hyvin harvoin kauppa toteutuu alle kuudessa kuukaudessa. Se johtuu siitä, että ostaja tekee yritystarkastuksen eli due diligencen. Vaikka yritys olisi hyvin hoidettu, tarkastus vie aikaa.

Siinä selvitetään kaupan kohteena olevan yrityksen talousluvut, tulevaisuuden suunnitelmat, strategia ja esimerkiksi, onko se maksanut veronsa.

Yrityksen hallinnointi, kuten dokumentaatio ja sopimukset, kannattaa hoitaa huolella jo yrityksen toiminnan aikana. Kaiken pitää olla kirjallisesti sovittu ja tietojen helposti jaettavissa.

– Sellainen yritys, jossa hallinnointi on hoidettu hyvin, on yrityskauppavalmis millä hetkellä hyvänsä.

Monesti ostaja joutuu myös neuvottelemaan rahoituksen, mikä vie aikaa.

Laita yritys myyntikuntoon

Yrityksen myyntikuntoon laittaminen tarkoittaa sitä, että yritys hankkiutuu ostajan kannalta ylimääräisestä kiinteästä omaisuudesta tai liiketoiminnasta eroon.

Liiketoimintoja voidaan eriyttää omiksi firmoiksi. Aikoinaan hankittu peltihalli tai Levin maja ei välttämättä tuo ostajan kannalta kauppaan lisäarvoa.

Väisänen käsittelee yrityksen myyntikuntoon trimmaamista syvemmin teoksessaan Exit-opas yrittäjälle.

Arvioi hinta realistisesti

Yrityskaupassa yrityksen historiallisella ja henkisellä arvolla ei ole väliä. Sen sijaan taloudellisella arvolla ja tulevaisuudennäkymillä on.

– Monesti yrittäjän käsitys yrityksen arvosta vääristyy. Yrittäjälle itselleen henkiset arvot voivat olla paljon suurempia kuin taloudelliset arvot. Yritystä ei kuitenkaan osteta sen perusteella, että ukkisi oli hieno mies. Sillä ei ole mitään arvoa.

Yrityksen taloudellisen arvon määrittelyyn voi pyytää ammattilaisen apua. Itse kauppa on syytä tehdä aina järjellä, ei tunteella.

Muista maltti kaupan aikana

Projektina yrityskauppa on hyvin intensiivinen, ja se vaatii fyysistä ja henkistä kapasiteettia.

– Voi olla, että joutuu valvomaan pitkiäkin aikoja, kun viimeisiä ehtoja väännetään. Väittäisin, että valtaosa maailman yrityskaupoista tehdään aamuyön pimeinä tunteina.

Tärkeää on myös miettiä kaupan jälkeistä aikaa.

– Pk-yrittäjän kannattaa varautua yrityskaupan jälkeiseen masennukseen. Monille tulee tyhjyyden tunne: mitäs nyt?

Varsinkin silloin, jos itse ei jää yritykseen töihin, tilanne voi olla yllättävä. On hyvä miettiä, mitä haluaa tehdä seuraavaksi: perustaako uuden yrityksen, lähteekö pääomasijoittajaksi vai rakentaako talon?

Onnistuneen yrityskaupan kaava 
1. Varaa kauppaan tarpeeksi aikaa
2. Mieti osto- tai myyntihinta
3. Älä valu kiihkotilaan ja osta liian kalliilla tai myy liian halvalla

Ostajan muistilista

Ovatko yritykset yhdistettävissä?

Ostajan on tarkkaan mietittävä jo etukäteen, ovatko nykyisen ja ostettavan yritysten kulttuurit sovitettavissa yhteen.

– Jos on yritys A ja yritys B, menevätkö ne arvoiltaan, käyttäytymiseltään ja kulttuureiltaan yksiin? Hyvin monet yrityskaupat kaatuvat siihen, että fuusioidut firmat eivät toimikaan yhteen. Yksi plus yksi ei ole kolme vaan 1,5.

Mieti maksimihinta – ja pysy siinä

Jo etukäteen on syytä määrittää, mikä on maksimihinta, jonka on valmis maksamaan. Hinnan on perustuttava laskelmiin, eikä sitä tule ylittää.

Osa saattaa myös ostaa yrityksen sillä ajatuksella, että niitä on johdettu huonosti. Realistisesti pitäisi arvioida, pystyykö itse oikeasti tekemään yritykseen suuren parannuksen?

– Yrityskaupat onnistuvat aina teknisesti. Eli paperit saadaan tehtyä ja raha vaihtaa omistajaa. Mutta onnistuuko yrityskaupan jälkeinen elämä, se on ihan täysin eri asia.

Yrityskauppa on siis vasta ensiaskel. Yrityksen haltuunotto ratkaisee onnistumisen. Yrityskaupat onnistuvat tai epäonnistuvat usein ensimmäisen sadan päivän aikana.

Kaupan jälkeen tärkeää on riittävä kommunikaatio. Läsnäolo ja tulevaisuudensuunnitelmien avaaminen ovat tärkeitä. Silloin kenellekään ei jää oloa, että ostettu yritys jää heitteille.

Yrityksen myynti vaatii paljon pohjatyötä: Tee nämä toimenpiteet

Yrityksen myyntiä helpottaa, jos yritys on jatkuvasti myyntikunnossa.

Yrittäjän mielessä on jo exit – mutta ensin tuote pitää saada valmiiksi

Marko Höynälän startup-yritys Kipuwex kehittää kipumittaria. Tärkein tavoite on sen markkinoille tuominen.

Tiedätkö yrityksesi myyntikunnon? Korjaa rönsyt ajoissa

Yrityksen luvuista, osaamisesta ja ilmeestä on syytä huolehtia jo ennen kuin edes suunnittelee yrityksen myyntiä.

Suvi Widgrén tietää, miten isoja päätöksiä tehdään – myi bisneksensä ja joutui hakemaan yrityksen konkurssiin

Suuret muutokset ovat kuljettaneet Suvi Widgrénin tunneskaalan ääripäästä toiseen. Yrittäjyyskin vaihtui palkkatöihin.

Radikaali ratkaisu: Yrittäjä antoi yrityksensä pois ilmaiseksi 35 vuoden jälkeen

Jorma Sainio halusi varmistaa, että valokuvaamo säilyy pikkupaikkakunnalla.

Unohtuiko realismi? Yrityksen arvoa ei voi heittää hatusta

Yrityksen arvon tunteminen auttaa pitämään talouden kunnossa. Oman yrityksen lukuja pitää arvioida kriittisesti.

Omaan yritykseen ei saa rakastua liikaa – seitsemästä tuli yksi

Infra-alan yritysten yhdistyminen antoi resursseja riskinottoon ja kasvuun.

Oppi yrityskaupoista: Riskiä voi pienentää kahdella tavalla

Yrityskauppaa ei pitäisi yrittää tehdä koskaan väkisin, ei ostajana eikä myyjänä, kirjoittaa Paikallis-Sähkön Jukka Kivimäki.

Urautuminen pelkona – yrittäjä heittäytyy rohkeasti tyhjän päälle

Suvi Widgren myi yrityksensä ja on lähdössä perheensä kanssa vuodeksi maailmalle.

Lataa lisää