Yrityskaupat

Jukka Kivimäki

Oppi yrityskaupoista: Riskiä voi pienentää kahdella tavalla

Yrityskauppaa ei pitäisi yrittää tehdä koskaan väkisin, ei ostajana eikä myyjänä, kirjoittaa Paikallis-Sähkön Jukka Kivimäki.

|

Olen nähnyt yrityskauppoja molemmilta puolilta pöytää. Ostajana päämotiiveja on ollut kolme: on haluttu ostaa kiusallinen kilpailija pois, osaamista ja hyviä tekijöitä tai jonkinlaista markkina-asemaa ja asiakaskuntaa. Sopivasti ajoitettuna kaupat ovat tuoneet meille kasvua ja henkilöstöä, jota muutoin olisi pitänyt kasvattaa ja kouluttaa itse.

Paikallis-Sähköä taas oli viety eteenpäin vuosikymmeniä palkkajohtajan vetämänä. Yrityksen perustaja kuoli jo 80-luvulla, eivätkä omistajat olleet mukana liiketoiminnassa. Tiedettiin, että jonkinlainen järjestely on tehtävä. Yksi toimeksiannoistani olikin etsiä omistajuudelle jatkuvuutta.

Potentiaalinen ostajakunta oli hyvin rajallinen pääasiassa Kainuussa toimivalle yritykselle, jonka taseessa oli Kainuussa olevia kiinteistöjä. Kauppaa viriteltiin monta vuotta ennen kuin ostaja löytyi.

Kokemukseni mukaan parhaat kaupat tulee tehtyä silloin, kun ei oikeastaan edes haluaisi tehdä kauppaa. Kauppaa ei pidä pyrkiä tekemään väkisin, ei myyjänä eikä ostajana. Siinä on oltava aina järkeä.

Eräskin ostokohde olisi ollut meille erittäin sopiva ja kiinnostava. Kun heti lähtömetreillä kävi selväksi, että oltiin niin kaukana toisistamme, ettei kaupan ehdoista päästä yhteisymmärrykseen, se piti jättää sikseen.

Jos yritys myydään osaksi isompaa konsernia, ei riitä, että se vain jatkaa entisellään, sillä konsernirakenteeseen liittyminen tuo lisäkuluja ja siten syö tuloksentekokykyä. Pitää olla visio siitä, miten yrityksestä tehdään konsernin osana tuottavampi, isompi tai muuten parempi kuin mitä se on ollut yksinään.

Kauppa vaikuttaa aina jollakin tavalla yrityksen toimintaan. Jos edelliset omistajat lähtevät, voi se vaikuttaa asiakassuhteisiin ja kannattavuuteen. Mitä pienempi yritys, sitä suurempi riski omistajien vaihtumiseen liittyy.

Ehkä suurin oppini on se, että jos ostaa täysin tuntemattoman yrityksen tai lähtee vieraalle markkina-alueelle, ostokohteen myyjät tai avainhenkilöt olisi syytä sitoa mukaan useammaksi vuodeksi. Heidän mukaantulonsa pienentää riskiä, koska ostaja voi luottaa heidän tuntevan yrityksen ja asiakaskunnan. Avainhenkilöiden mukaan lähteminen oli ostajan ehto silloinkin, kun Paikallis-Sähkö myytiin.

Toinen vaihtoehto riskien pienentämiseen on sopia myyjien kanssa mekanismi, jolla lopullinen kauppasumma riippuu siitä, mikä yrityksen kannattavuus on ensimmäisinä vuosina kaupan jälkeen.

Yrityksen haltuunottoa ei pidä unohtaa. Kun se tapahtuu hyvin, osapuolet oppivat toistensa toimintatavat ja työkalut. Yritystä ei voi vain ostaa ja jättää heitteille.

Vaikeinta yrityskaupoissa on mielestäni kauppaan liittyvien ehtojen sopiminen kokonaisuutena. Se on voimistelua ja sitkeyttä vaativa vaihe. Helppoa on loppujen lopuksi keskustelun avaaminen, on sitten myymässä tai ostamassa. Usein tuntuu, että sitä väistellään, vaikka keskusteluissa ei kuitenkaan menetä mitään.

Kirjoittaja Jukka Kivimäki on kajaanilaisen sähköurakoitsija Paikallis-Sähkön toimitusjohtaja. Yritys kuuluu talotekniikkakonserni Quattro Mikenti Groupiin.

Yrityskaupalla yrittäjäksi? Harjoittelu tai palkkatyö on hyvä pohja

Ostamalla olemassa olevan yrityksen ei tarvitse aloittaa kaikkea nollasta, huomauttaa Salpakankaan Lääkintävoimistelu Oy:n yrittäjä ja Vuoden kuntoutusyrittäjäksi valittu Kirsi Miss.

Pariskunta rakensi veneyrityksestä kasvumenestyksen – myyntiopit autokaupasta

Nylunds Boathouse myy kalliita veneitä hienojen videoiden avulla. Liikevaihto kasvaa myös yrityskauppojen kautta.

Yrittäjäksi lähes tuntemattoman kanssa – ”Kaverilta ei kehtaisi vaatia”

Mika Kultti ja Sakari Rahtu eivät juuri tunteneet toisiaan ennen yhteistä yritystä – eivätkä sen jälkeenkään. Silti heillä on menestyvä siivousalan tukku.

Raatteen tie johdatti rakennusyrittäjän matkailun pariin

Reima Haapoja muutti Kainuuseen ja vaihtoi yrittäjänä uudelle alalle. Vuodessa hän luonut Raatteen tielle yrittäjien verkoston, jossa kaikki voittavat.

Pariskunta pelasti pikkukylän huoltamon – markkinarako löytyi pienkoneista

Kolmekymppisten Miia ja Joni Behmin huoltoasema on kodinomainen kohtaamispaikka, jossa yksinäinen löytää juttukaverin ja mökkiläinen tapaa paikallisia.

Nollasta liikkeelle vai yrityskauppa? Pinja Nahkala valitsi jälkimmäisen

Yhä useampi yrittäjäksi ryhtyvä hyppää suoraan liikkuvaan junaan eli ostaa yrityksen.

Yrityksen ostaminen on vasta ensiaskel – Haltuunotto ratkaisee kaiken

Haltuunotossa tärkeintä on sitouttaa asiakkaat ja henkilökunta nopeasti.

Mietitkö ostoa tai myyntiä? Tältä näyttää yrityskaupan polku

Yrityskaupan polku noudattaa samaa kaavaa, olitpa sitten ostaja tai myyjä. Tärkeintä on varata riittävästi aikaa.

Yrityksen myynti vaatii paljon pohjatyötä: Tee nämä toimenpiteet

Yrityksen myyntiä helpottaa, jos yritys on jatkuvasti myyntikunnossa.

Lataa lisää