Tilaa uudistunut yrittäjäkirje

Kirjeessä kootusti Kuukauden teema ja paljon yrittäjille hyödyllistä tietoa.

Yrityskaupat

Omaan yritykseen ei saa rakastua liikaa – seitsemästä tuli yksi
Juha Saapungin mukaan TerraWise aikoo panostaa kuluvana vuonna tunnettuuden lisäämiseen.

Omaan yritykseen ei saa rakastua liikaa – seitsemästä tuli yksi

Infra-alan yritysten yhdistyminen antoi resursseja riskinottoon ja kasvuun.

|

Omat resurssit yrityksen kasvattamiseen eivät riitä loputtomiin. Siksi isommalla porukalla tekeminen tuo pk-yritykselle selviä hyötyjä. Näin ajatteli yrittäjä Arto Soininen, kun häneltä tiedusteltiin vuonna 2015 kiinnostusta lähteä mukaan uuteen infra-alan konserniin.

– Isompi kokonaisuus ja leveämmät hartiat kiinnostivat. En olisi pystynyt kasvattamaan yritystä samalla tavalla itse. Tarvitsin siihen tukea. Tiesin myös, että mukaan oli lähdössä hyvää porukkaa, Soininen kertoo.

Aloitteen kaupasta teki pääomasijoitusyhtiö Sentica Parters. Se osti enemmistöosuuden Uudellamaalla toimivista Kallionporaus Arto Soinisesta, Kanta Kaivusta ja Cendigosta joulukuussa 2015. Niin sai alkunsa TerraWise.

Myöhemmin mukaan liittyivät yrityskauppojen seurauksena myös Konevuori, JJ Kaivin ja Kallio, Vihermali ja Ympäristörakennus Saarinen.

Soininen kertoo, että päätös yrityksen myymisestä syntyi helposti, eikä yhdistyminen epäilyttänyt häntä. TerraWisen toimitusjohtaja Juha Saapunki vakuutti hänet ensitapaamisella.

– Sentica oli tutkaillut infra-alaa ja todennut, että sektorilla olisi järjestelyvaraa ja mielenkiintoisia yrityksiä. Markkinaselvitys vahvisti käsitystä, että tämäntyyppiselle toimijalle on tila, Saapunki kertoo.

Hänet pyydettiin konsernin vetäjäksi toimialan ulkopuolelta. Saapungilla oli kokemusta kierrätysliiketoiminnasta muun muassa Delete Groupista.

Lukuisia hyötyjä

Uudellamaalla, Pirkanmaalla ja Varsinais-Suomessa toimiva TerraWise tekee infra-, viher-, ympäristö- ja maanrakentamista, louhintaa ja murskausta.

Saapunki sanoo yllättyneensä siitä, miten hyvin löytyi yrityksiä ja yrittäjiä, jotka halusivat jatkaa toimintaa isommassa kokonaisuudessa. Yritysten kokoluokka vaihteli jo valmiiksi: ne työllistivät noin 15–85 ihmistä.

Vuodenvaihteessa seitsemän yritystä yhdistyi yhdeksi. Sitä ennen ne toimivat erillisinä tytäryhtiöinä. TerraWise työllistää 320 henkilöä, ja sen pro forma -liikevaihto oli viime vuonna noin 95 miljoonaa euroa.

Saapungin mukaan yhdistymisen hyötynä on mahdollisuus tarjota asiakkaille laaja valikoima palveluita yhdeltä luukulta. Yhtiön koosta on etua esimerkiksi alan kilpailutuksissa, kun kriteerinä on monesti tietynsuuruinen liikevaihto.

Myös kalustoa ja henkilökuntaa voi hyödyntää ristiin. Kun talon sisällä on laajasti osaamista, ei sitä tarvitse ostaa niin paljon ulkopuolelta.

Arto Soinisen mukaan TerraWise on mahdollistanut monipuolisemmat työt, isommat urakat, kokonaisurakoihin osallistumisen ja laajempien kokonaisuuksien tarjoamisen asiakkaille.

– Kokoluokan kautta tuli aivan erilaista uskottavuutta ja myös mahdollisuus päästä mukaan erilaisiin hommiin.

Saapunki näkee yhdistymisen suurimmaksi hyödyksi sen, miten pienempikin yritys uskaltaa ottaa riskejä.

– Se on henkisesti aivan erilaista. Yrittäjällä ei ole kiinni vain omat rahat ja yhtiö. Henkinen tuki on tärkeää. Uskaltaa tehdä eikä päätä huimaa, kun tietää, että saa muilta apua ja tukea.

Huomio viestintään

Kun seitsemän yritystä toimintatapoineen, järjestelmineen ja yrityskulttuureineen yhdistyy, on siinä omat haasteensa. Saapungin mielestä suurin niistä liittyy sisäiseen viestintään eli siihen, kuinka jokainen yrityksessä saadaan sisäistämään vaikkapa jokin uusi ohje.

– Kun on esimerkiksi keskitetty jokin hankintakanava, viesti pitää saada kentälle niille saakka, jotka sitä käyttävät. Työntekijöiden täytyy ymmärtää, miksi toimitaan tietyllä tavalla. Oikeanlainen ja ymmärrettävässä muodossa oleva viestintä on kaikki kaikessa, Saapunki sanoo.

Hänen mukaansa uutta yhtiötä on rakennettu jotain vanhaa, jotain uutta ja jotain lainattua -ajatuksella. Erilaisia käytäntöjä on pitänyt yhdistää ja toiminnanohjausjärjestelmiä yhdenmukaistaa. Esimerkiksi tuntikirjauksia ja projektinumeroita ei voi olla monella eri tavalla.

Uudellamaalla toimivat yritykset ovat myös siirtyneet yhteisiin tiloihin. Tarjouslaskennat ja työnjohto hoidetaan saman katon alla Helsingissä.

– Yhdistyminen meni meillä aika luonnollisesti. Uutena asiana tulivat esimerkiksi järjestelmät. Kun ne on saatu toimimaan, moni on ollut tyytyväinen siihen, että niitä on, Soininen kertoo.

Napanuora poikki

Kaikkien seitsemän yrityksen yrittäjät ovat jatkaneet TerraWisessa. Saapungin mielestä on tärkeää, että heillä on mahdollisuus vaikuttaa kokonaisuuteen. Se on toteutettu johtoryhmällä.

Isompaan kokonaisuuteen liittyminen vaatii yrittäjältä muuntautumiskykyä.

– Yrittäjä on yleensä ihastunut omaan yritykseensä. Napanuora vanhaan täytyy laittaa poikki ja lähteä uuteen avoin mielin. Yrittäjällä täytyy olla tästä jo selkeä näkemys myyntivaiheessa, Saapunki sanoo.

Kuluvana vuonna TerraWise hakee 10–15 prosentin orgaanista kasvua. Työ yhteisten käytäntöjen ja yhteenkuuluvuuden eteen jatkuu.

Arto Soininen on tyytyväinen siihen, että yritykset toimivat vihdoin virallisesti yhden nimen alla. Se selkeyttää toimintaa myös ulospäin.

Fakta

3 x Yhdistymisen jälkeen

Juha Saapunki neuvoo kiinnittämään erityistä huomiota näihin:

Selkeys ja strategia. Usean yrityksen yhdistyminen vaatii suunnitelmallisuutta. On oltava selkeä strategia, mitä tavoitellaan, miksi ja miten. Strategia täytyy käydä yrityksessä läpi mahdollisimman laajasti, jotta kaikki asettuvat sen taakse.

Muista perustella. Muutoksiin liittyy helposti muutosvastarintaa. Aina pitää osata perustella, miksi joku asia tehdään niin kuin tehdään. Sillä tavoin ne on helpompi hyväksyä ja niille saa kannatusta.

Avoimuus. Viestintään on syytä panostaa, sekä sisäiseen että ulkoiseen. Sitä pitää olla erityisen paljon alkuvaiheessa, kun rakennetaan yhteistä tekemisen tapaa ja käytäntöjä. Tiedota aina, kun on jotain tiedotettavaa. Henkilökunta ja asiakkaat täytyy pitää tietoisina siitä, mitä yritys on tekemässä ja mihin se on tähtäämässä.

Radikaali ratkaisu: Yrittäjä antoi yrityksensä pois ilmaiseksi 35 vuoden jälkeen

Jorma Sainio halusi varmistaa, että valokuvaamo säilyy pikkupaikkakunnalla.

Unohtuiko realismi? Yrityksen arvoa ei voi heittää hatusta

Yrityksen arvon tunteminen auttaa pitämään talouden kunnossa. Oman yrityksen lukuja pitää arvioida kriittisesti.

Oppi yrityskaupoista: Riskiä voi pienentää kahdella tavalla

Yrityskauppaa ei pitäisi yrittää tehdä koskaan väkisin, ei ostajana eikä myyjänä, kirjoittaa Paikallis-Sähkön Jukka Kivimäki.

Urautuminen pelkona – yrittäjä heittäytyy rohkeasti tyhjän päälle

Suvi Widgren myi yrityksensä ja on lähdössä perheensä kanssa vuodeksi maailmalle.

Yrittäjän opit: Näin rakennat houkuttelevan yrityksen

Harri Koponen on ollut uransa aikana toteuttamassa useita yrityskauppoja.

Tiedätkö oman yrityksesi arvon? Pitäisi tietää

Arvon tunteminen on yksi työkalu kehittää yritystä. Pahimmillaan ostaja on pudonnut tuolilta, kun on kuullut myyntihinnan.  

Lataa lisää