Tilaa uudistunut yrittäjäkirje

Kirjeessä kootusti Kuukauden teema ja paljon yrittäjille hyödyllistä tietoa.

Yrityskaupat

Tiedätkö oman yrityksesi arvon? Pitäisi tietää

Tiedätkö oman yrityksesi arvon? Pitäisi tietää

Arvon tunteminen on yksi työkalu kehittää yritystä. Pahimmillaan ostaja on pudonnut tuolilta, kun on kuullut myyntihinnan.  

|

Suurimmalla osalla yrittäjistä ei ole mitään käsitystä yrityksensä arvosta. Näin sanoo vuosikausia yrittäjiä yrityskaupoissa ja taloushallinnossa auttanut Alhola Consultingin Kari Alhola.

Huhtikuussa pk-yrityksille tehty kysely tukee Alholan väitettä. Kyselyn mukaan vain puolet yrityksistä seuraa aktiivisesti yrityksen arvon kehittymistä.

”Jakaisin yritykset kahteen osaan. Pääosin yrityksissä on varsin suppea omistuspohja ja silloin ollaan harvoin hereillä omistaja-arvon lisäämisestä. Toisaalta on yrittäjiä, jotka hakevat kasvua yritysostoilla tai ovat perustaneet startupeja”, Alhola kertoo.

Hänen mukaansa yrityksen arvon tunteminen vaatii herättelyä. Ainakin yrittäjien kannattaisi keskustella säännöllisesti jonkun talousosaajan kanssa aiheesta. Tunnuslukujen seuraaminen on tärkeä osa yrityksen johtamista ja kehittämistä.

Ideaalitilanteessa yritys on jatkuvasti ”myyntikunnossa”.

”Se kertoisi yrittäjän fiksuudesta. Hutipäätöksiä vältetään paljon, jos kaikki yritykset olisivat aina DD-kunnossa.”

DD:llä Alhola viittaa due diligenceen. Se kertoo yrityksen liiketoiminnasta ja siihen liittyvistä riskeistä erityisesti yrityskauppatilanteessa.

Yhtenä helppona mittarina voidaan pitää laskukaavaa, jossa yrityksen arvo on yhtä kuin käyttökate kertaa 3-4. Alhola muistuttaa, että tällaisten suuntaa antavien tunnuslukujen käyttöön on kuitenkin osattava suhtautua varauksella.

”Olen myös nähnyt, kun myyjän pyynti oli sellainen, että ostaja putosi tuolilta. Hintaneuvottelut ovat monesti rankka tilanne yrittäjälle”, Alhola kertoo.

Toisaalta jopa pienessä yksinyrittäjän pyörittämässä yrityksessä voi olla jotain arvokasta, kuten asiakasrekisterit tai sopimukset. Niiden arvoa ei suoraan näe esimerkiksi tilinpäätöksestä.

Oikea yrityksen arvonmääritys riippuu monesta tekijästä. Jos yrityksestä haluaa luopua perhepiirissä, haetaan maltillista arvoa. Yksi nyrkkisääntö on se, että yritystä ei myydä alle substanssiarvon. Tavallisesti ostaja ja myyjä peilaavat tulevia tuotto-odotuksia.

”Yrittäjä ei aina ymmärrä, että myydäänkö osakkeita vai liiketoimintaa. Se valkenee yllättävän usein vasta loppusuoralla. Ostaja haluaa yleensä vain liiketoiminnan, myyjä taas on monesti myymässä osakkeitaan. Erityisesti tällöin taseesta pitää putsata kaikki jalasmökit ja muut pois, jotka eivät tue liiketoimintaa”, Alhola sanoo.

Omistajat vaihtoon

Suomen Yrityskauppojen toimitusjohtajalla Juha Rantasella ei ole myöskään patenttivastausta siihen, miten yrittäjät oppisivat seuraamaan paremmin yrityksensä arvoa.

Hänen mukaansa yrityskauppatilanteessa ongelmaa ei ole niin kauan, kun yrittäjät osaavat etsiä ajoissa oikeat asiantuntijat.

Sen sijaan Rantanen jakaa yrittäjät kahteen ryhmään: perustajayrittäjiin ja jatkajiin.

”Heillä on erilaiset motivaatiot. Ostajat tietävät yritysten arvon, sillä heillä on lähtökohtaisesti tarkoitus kasvattaa yritystä. Perustajat taas yrittävät ensin varmistaa leivän saamisen. Heillä on takki tyhjä, kun he ovat turvallisilla vesillä”, Rantanen sanoo.

”Ongelmana on se, että potentiaalisia ja hyviä firmoja on paljon, mutta ei nykyisten omistajien aikana. Näitä yrityksiä pitää saada mahdollisimman monta eteenpäin”, hän jatkaa.

Joka tapauksessa tästä vuodesta on tulossa hyvä, jos mittarina on toteutuneet yrityskaupat.

Rantasen mukaan kaupaksi käyvät muun muassa tilitoimistot, omia tuotteita valmistavat yritykset, maahantuontiyritykset, ravintolat ja pienet kaupat.

”Hyvät firmat ovat tuottavia, mutta nykyään niissä on aika vähän omaisuutta. Sen sijaan niissä on henkistä kapasiteettia. Ostajan täytyy olla aika varakas, kun ostettavissa yrityksissä ei ole näyttää vakuuksia”, Rantanen kertoo.

 

Fakta

Fakta: Viisi vinkkiä yrityksen arvoon

Helppona nyrkkisääntönä yrittäjälle on laskea yrityksen arvo kertomalla käyttökate 3-4:llä. Se antaa suuntaviivat.

Samalla on hyvä seurata liikevaihdon kasvua ja käyttökatetta esimerkiksi suhteessa toimialan muihin yrityksiin.

Aloita omistajanvaihdoksen suunnittelu ajoissa yhdessä asiantuntijan kanssa, vähintään 3-5 vuotta ennen yrityskauppaa. Tase on hyvä putsata kaikesta ydintoimintaan kuulumattomasta.

Yritys ei saa liikaa henkilöityä yhteen henkilöön eli yrittäjään. Kaikki tiedot on hyvä olla myös dokumentoituna.

Substanssiarvo vs tuottoarvo. Tuottoarvo perustuu nimensäkin mukaan tulosennusteeseen, jossa tulevat tuotot pyritään laskemaan mahdollisimman realistisesti esimerkiksi seuraavalta viideltä vuodelta. Substanssiarvo taas tarkoittaa yrityksessä olevaa velatonta varallisuutta.