Yrityskaupat

Kuukauden yrittäjä toi it-alan opit perinteikkääseen vaatetehtaaseen: ”Jos yritys ei muutu maailman mukana, se kuolee hiljalleen”
Tuomo Saarni toivoo, että koronakriisi päästäisi Tam-Silkin helpolla. Jos näin käy, Kangasalan tehtaalla valmistetaan pian myös kokonaan kotimaisia lastenvaatteita Lentolan Lastenvaatetehdas -tuotemerkillä.

Kuukauden yrittäjä toi it-alan opit perinteikkääseen vaatetehtaaseen: ”Jos yritys ei muutu maailman mukana, se kuolee hiljalleen”

Tuomo Saarni uudisti yli 90-vuotiaan Tam-Silkin toimintatavat ja markkinoinnin. Nyt kasvu-uralle kiihdyttänyt yritys on entistä useammalle tuttu tekijä, joka haastaa rohkeasti myös alan suuria yrityksiä.

|

Tam-Silkin toimitusjohtaja Tuomo Saarni oli muutama viikko sitten ison pulman ääressä, kuten moni muukin suomalaisyrittäjä.

Koronavirus oli laittanut hetkessä yli 90-vuotiaan vaatealan yrityksen koko kevään suunnitelmat uusiksi: jälleenmyyjät olivat pysäyttäneet tilauksensa ja isojen asiakkaiden tilaukset olivat kokonaan jäissä.

Samalla uuden kotimaisen lastenvaatebrändin lanseeraaminen siirtyi kaukaiseen tulevaisuuteen.

– Tilalle oli pakko keksiä nopeasti jotain. Aloitimme pian kasvomaskien tuotannon, ja niiden menekki on ollut kovaa viime päivät. Jos poliittiset puheet maskien tarpeellisuudesta kääntyvät kysynnäksi, saamme ehkä maskien avulla nujerrettua muun kysynnän laskun, Saarni kertoo toiveikkaana.

Hän uskoo, että vetoapua saattaa löytyä myös kotimaisuudesta. Kaikki Tam-Silkin tuotteet valmistetaan Kangasalla, ja tuotteilla on avainlippu-merkki.

Kotimaisuus on Saarnille tärkeä arvo, ja yrittäjyydessäkin häntä motivoi ennen kaikkea kotimaisten työpaikkojen luominen.

– On hienoa, että voi työllistää muita. Työpaikalla on ihmisille iso sosiaalinen merkitys, sillä töissä oleminen on niin iso osa meidän arkeamme. Kyse ei ole pelkästään siitä, että työnteolla voi ostaa ruokaa ja maksaa lainoja pois, Saarni huomauttaa.

Alun perin it-alalla työskennellyt Saarni ajautui muutamia vuosia sitten osakkaaksi it-konsulttitoimistoon ja lopulta muihin yrityksiin. Vaatetehtaan pääosakkaaksi hänen ei ollut tarkoitus päätyä.

– Ystäväni Pekka Siivonen-Uotila soitti pari vuotta sitten ja kysyi, olisinko kiinnostunut ostamaan vaatetehtaan. Sanoin heti, että en. Pyysin häntä kuitenkin kertomaan lisää, ja selvisi, että kyseessä olikin Suomessa oleva tehdas. En ollut kuitenkaan edelleenkään järin innostunut ajatuksesta.

Yrityskaupan polku noudattaa samaa kaavaa, olitpa sitten ostaja tai myyjä. Ensimmäinen vaihe on valmistautuminen.

Puolivahingossa vaatetehtaan johtoon

Muutaman viikon kuluttua Saarni istui kaikesta huolimatta autossa kohti Kangasalaa.

– Periltä löytyi 1970-luvun henkinen vaatetehdas, joka toimi eräällä tavalla hyvin stabiilisti ja omillaan. Totesimme, että tässähän olisi paljonkin potentiaalia, jos yritystä alkaisi johtaa uusilla opeilla, Saarni kertoo.

Tam-Silk Oy
Toimiala
: Vaatteiden valmistus
Perustettu: 1925
Omistajat: Tuomo Saarni, Sonja Ahtiainen, Jari Tuovinen, Pekka Siivonen-Uotila, Timo Häkkinen ja Riikka Saikkonen
Liikevaihto: 2 miljoonaa euroa (2019)
Liiketulos: 78 000 euroa
Henkilöstö: 28

Saarnin oli tarkoitus tulla mukaan vain yhdeksi osakkaista, mutta toisin kävi.

– Huomasimme, että yritys tarvitseekin vähän enemmän operatiivista johtamista.

Perinteiseen vaateteollisuusyritykseen hyppääminen oli Saarnille varsin vieras tilanne. Kaikki oli toimintatavoista lähtien uutta. Etäisyys johdon ja henkilöstön välillä oli valtava, ja matkan varrella selvisi käytäntöjä, joita Saarni ei ollut kuvitellut olevan enää missään käytössä.

– Työntekijät toivat kotoa töihin esimerkiksi lyijykyniä ja kahvia, koska vallalla oli ajatus, että henkilöstö maksaa itse omat pienet kulunsa. Firmaa pyöritettiin säästämällä, samoin tulosta tehtiin säästämällä ja liikevaihto oli koko ajan pienessä laskussa.

Säästöliekiltä vahvaan markkinointiin

Eniten Saarni hämmästyi siitä, ettei yrityksellä ollut minkäänlaista myyntiä tai markkinointia. Vallalla oli ajatus, ettei brändinomistaja voi tehdä markkinointia, sillä tällöin jälleenmyyjät saattavat suuttua. Sen ajatuksen Saarni on halunnut kääntää päälaelleen.

– Itselleni oli selvää, että alamme markkinoida sähköisesti. Panostamme olemassa oleviin asiakkaisiin ja jos haluamme löytää uusia asiakkaita, luomme uuden brändin ja rakennamme sille tunnettavuutta. Strategia on toiminut erinomaisesti, ja kaikki markkinointiviestintä on nyt hyvin kohdennettua.

Kuka: Tuomo Saarni
Ikä
: 43
Kotipaikka: Raisio
Tavoite yrittäjänä: Rakentaa menestystä ja työllistää muita.

Markkinoinnissa Tam-Silk on nojannut nimenomaan kotimaisuuteen. Viimeisen vuoden aikana Tam-Silkin nimi on noussut valtakunnan päämedioiden otsikoihin asti, kun yritys on osallistunut Finlaysonin ja Ikean keskinäiseen, vastuullisia valmistustapoja koskevaan nokitteluun.

Aiempaa ponnekkaampi markkinointi on kantanut hedelmää, ja yritys on samalla noussut suuremmankin yleisön tietoisuuteen. Uusi linja on vaatinut paljon töitä, eivätkä kaikki toimet ole olleet helppoja.

– Vuosi sitten päädyimme luopumaan vanhasta toimitusjohtajasta. Se oli välttämätön siirto, koska halusimme toimia aiempaa modernimmin. Olemme sittemmin palkinneet henkilöstöä muun muassa nostamalla palkkoja ja parantamalla tuotanto-olosuhteita. Omistajat eivät nosta osinkoja, vaan kasvu sijoitetaan takaisin yhtiöön, Saarni kertoo.

It-alan kulttuuri käyttöön

Ja kasvua on tosiaan riittänyt. Silloin korostuu hyvän muutosjohtamisen rooli.

Tam-Silkillä oli jo aiemmin verkkokauppa, mutta sen myynti oli varsin vaatimatonta. Viime vuonna verkkokaupan myynti oli jo kymmenkertaistunut aiempaan tilanteeseen nähden.

Saarni uskoo, että it-alan taustasta on ollut lopulta hyötyä. Vaateteollisuusyrityksen toimintaa on ollut pakko katsoa koko ajan laatikon ulkopuolelta.

– On ollut tärkeää oppia, että vanhoja viisauksia ei kannata aina pitää totena, vaan ne on hyvä haastaa. Jos yritys ei muutu maailman mukana, se kuolee hiljalleen, Saarni sanoo.

Saarni on valjastanut muitakin it-alalta tuttuja käytäntöjä Tam-Silkin toimintaan.

– Teemme puolivuosittain henkilöstön tyytyväisyyskyselyn, jossa pyydämme anonyymisti työntekijöiltä konkreettisia parannusehdotuksia.

Toimintaperiaatteiden ja kulttuurin muutosten lisäksi Tam-Silkissä on koettu muitakin muutoksia. Aiemmin yritys tunnettiin yhdestä brändistä. Nyt yrityksellä on Tam-Silkin oman brändin lisäksi työn alla myös kotimaisiin alusvaatteisiin keskittyvä Kalsarit.fi sekä Neulomo, jonka brändin yritys päätyi ostamaan Nokian Neulomon konkurssipesältä viime vuonna.

– Nokian Neulomon tilanne oli päässyt niin huonoksi, ettei konkurssia voitu estää emmekä voineet olla muuten avuksi, Saarni kertoo.

Brändillä oli kuitenkin hyvä näkyvyys ja valmis jälleenmyyntiverkosto esimerkiksi Prismoissa.

– Saimme lopulta meille mukaan nykyisen tuotantojohtajamme Päivi Pajusen sekä vaatesuunnittelija Anna Huovilan edistämään sekä Neulomoa että muitakin brändejä.

Lue myös maaliskuun Kuukauden yrittäjäksi valitun Teijo Lyytisen tarina. Yrittäjä on luotsanut Lieksan Laatuherkut pashan markkinajohtajaksi ja nyt yritys on lähtenyt viemään tuotteitaan Ruotsiin.

Fakta

3 x Tuomo Saarnin tärkeimmät opit

Ole rohkea. Yrittäjän kannattaa olla valmis toimimaan dynaamisesti. Jos markkinatilanne muuttuu, reagoi nopeasti ja kokeile rohkeasti uutta. Esimerkiksi koronakriisissä ei auta ahdistua tilanteesta liikaa ja pohtia muuttunutta markkinatilannetta viikkokaupalla.

Kill your darlings. Opettele hautaamaan asiat nopeasti, jos ne eivät toimi. Jos esimerkiksi kysyntää ei ole riittävästi, verkkokauppa kannattaa lopettaa ajoissa. Aikaa ja energiaa kannattaa käyttää viisaasti.

Haasta vanhat totuudet. Moni yritysjohtaja neuvoo nuoremmilleen asioita itsestäänselvyyksinä ja sanoo, ettei yrittäjän kannata edes yrittää tehdä asioita toisin. Maailma kuitenkin muuttuu ja harva totuus pitää ikuisesti paikkaansa. Itsestäänselvyydet kannattaa kyseenalaistaa ja haastaa.

Pariskunta rakensi veneyrityksestä kasvumenestyksen – myyntiopit autokaupasta

Nylunds Boathouse myy kalliita veneitä hienojen videoiden avulla. Liikevaihto kasvaa myös yrityskauppojen kautta.

Yrittäjäksi lähes tuntemattoman kanssa – ”Kaverilta ei kehtaisi vaatia”

Mika Kultti ja Sakari Rahtu eivät juuri tunteneet toisiaan ennen yhteistä yritystä – eivätkä sen jälkeenkään. Silti heillä on menestyvä siivousalan tukku.

Raatteen tie johdatti rakennusyrittäjän matkailun pariin

Reima Haapoja muutti Kainuuseen ja vaihtoi yrittäjänä uudelle alalle. Vuodessa hän luonut Raatteen tielle yrittäjien verkoston, jossa kaikki voittavat.

Pariskunta pelasti pikkukylän huoltamon – markkinarako löytyi pienkoneista

Kolmekymppisten Miia ja Joni Behmin huoltoasema on kodinomainen kohtaamispaikka, jossa yksinäinen löytää juttukaverin ja mökkiläinen tapaa paikallisia.

Nollasta liikkeelle vai yrityskauppa? Pinja Nahkala valitsi jälkimmäisen

Yhä useampi yrittäjäksi ryhtyvä hyppää suoraan liikkuvaan junaan eli ostaa yrityksen.

Yrityksen ostaminen on vasta ensiaskel – Haltuunotto ratkaisee kaiken

Haltuunotossa tärkeintä on sitouttaa asiakkaat ja henkilökunta nopeasti.

Mietitkö ostoa tai myyntiä? Tältä näyttää yrityskaupan polku

Yrityskaupan polku noudattaa samaa kaavaa, olitpa sitten ostaja tai myyjä. Tärkeintä on varata riittävästi aikaa.

Yrityksen myynti vaatii paljon pohjatyötä: Tee nämä toimenpiteet

Yrityksen myyntiä helpottaa, jos yritys on jatkuvasti myyntikunnossa.

Omistajan vahva tahto toteutui Kultakeskuksessa: Työntekijät ryhtyivät yrityksen jatkajaksi

Hämeenlinnalaisen Kultakeskuksen nykyiset omistajat ovat karsineet rönsyjä ja hakeneet kasvua yrityskaupalla.

Lataa lisää