Tilaa uudistunut yrittäjäkirje

Kirjeessä kootusti Kuukauden teema ja paljon yrittäjille hyödyllistä tietoa.

Yrityskaupat

Yrittäjän mielessä on jo exit – mutta ensin tuote pitää saada valmiiksi
Marko Höynälä kiinnostui lääkelaiteteollisuudesta, sillä ala tarjoaa mahdollisuuksia ratkaista suuria ongelmia.

Yrittäjän mielessä on jo exit – mutta ensin tuote pitää saada valmiiksi

Marko Höynälän startup-yritys Kipuwex kehittää kipumittaria. Tärkein tavoite on sen markkinoille tuominen.

|

Oululaisen startup-yritys Kipuwexin yrittäjän Marko Höynälä tavoittelee exitiä eli yrityksensä myymistä vuodelle 2023. Sitä ennen hänen pitää kuitenkin kehittää ja valmistaa tuote sekä myydä se sijoittajille.

Höynälän vuonna 2017 perustama Kipuwex kehittää potilaan rintaan kiinnitettävää loT-laitetta. Se mittaa kipua vauvoilta, lapsilta ja henkilöiltä, jotka eivät pysty itse ilmaisemaan tuntemaansa kipua.

Yrittäjä on pohtinut yrityksen visiota ja tavoitteita pitkään. Höynälän mukaan puheet exitistä alkoivat tulla ajankohtaisiksi sijoittajien mukaantulon yhteydessä. Hän tietää, ettei exit-toive suinkaan riitä yrityksen ainoaksi tavoitteeksi.

– Itselleni pääasia on, että saamme tuotteen markkinoille ja että siitä on mahdollisimman paljon hyötyä lapsille.

Tuotteen valmistuminen ja markkinoille saaminen vievät vielä aikaa. Toistaiseksi laitteesta on olemassa prototyyppi, mutta sitä on paranneltava ennen kuin laajempi testaus voidaan aloittaa.

Ovi auki lääkelaitebisnekseen

Höynälällä on pitkä kokemus yrittäjyydestä ja tuotekehityksestä. Hänen Wiciot-niminen yrityksensä on kehittänyt mikroaaltouuniin älykuvun, joka mittaa lämmitettävän ruoan lämpötilan ja hälyttää, kun ruoka on valmis.

Hän on kehittänyt myös muun muassa Norjan hiihtomaajoukkueen käytössä olevan SKIOOT-hiihtoanalysaattorin.

Kipumittarin kehittäminen lähti liikkeelle asiakkaan tarpeista.

– Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri järjesti innovaatiokilpailun muutama vuosi sitten. He kertoivat, että kivun mittaaminen ja tunnistaminen ovat yksi suurimpia ongelmia, joita sairaanhoidossa kohdataan päivittäin. Ajattelin, että nyt jos koskaan olisi sauma saada ovea raotettua lääkelaitebisneksen suuntaan.

Höynälä voitti innovaatiokilpailun, ja yhteistyö Oulun yliopistollisen sairaalan kanssa alkoi. Sittemmin mukaan on lähtenyt muun muassa Kiinassa sijaitseva Nanjingin lastensairaala.

Lääkelaitteen kehittämiseen ja testaamiseen tarvitaan tiivistä yhteistyötä sairaaloiden, lääkäreiden ja sairaanhoitajien kanssa. Kipuwex saa esimerkiksi sairaaloilta tutkimustietoa ja muutenkin tietoa siitä, millaista laitetta tarkalleen ottaen tarvitaan.

– Myös moni muu sairaala on kertonut aloittavansa yhteistyön heti, kun pääsemme testaamaan tuotteen käyttöä, Höynälä kertoo.

Tavoitteet ja visio elävät

Jotta exit-tavoite voisi jonain päivänä toteutua, yrityksen muiden tavoitteiden on oltava kunnossa. Höynälä huomauttaa, että vision täytyy joka tapauksessa tähdätä useamman vuoden päähän.

Yrityksen myyminen voisi tulla ajankohtaiseksi aikaisintaan neljän vuoden kuluttua.

– Exit-tavoite on osa visiotamme, mutta on hyvä muistaa, että visio on jotain mitä tavoitellaan, mutta johon ei välttämättä päästä. Meidän visiomme exitistä voi hyvin muuttua jo esimerkiksi ensi vuoden aikana tai siirtyä jonnekin kauas tulevaisuuteen, Höynälä tarkentaa.

Hän muistuttaa, että tavoitteisiin pääseminen vaatii yrittäjältä joka tapauksessa uteliaisuutta ja perusinsinöörimäistä halua ratkaista ongelmia. Mukaan tarvitaan myös yrittäjähenkisyyttä ja ripaus hulluutta.

Omaa ideaa täytyy haastaa

Sairaaloiden lisäksi Kipuwex tekee yhteistyötä esimerkiksi kiinalaisen Mini Silicon Valleyn eli Minipiilaakson kanssa. Kiinassa Kipuwexiä houkuttelevat valtavat markkinat ja iso potentiaali: pelkästään Nanjingin alueella asuu noin 300 miljoonaa ihmistä.

– Ilman tätä yhteistyökuviota meidän kaltaisen startup-yrityksen pääsy Kiinan markkinoille voisi olla täysin mahdotonta, Höynälä huomauttaa.

Hän on oppinut, että startup-yrittäjän täytyy vaalia verkostojaan ja uskaltaa mennä mukaan erilaisiin tilaisuuksiin. Koska tavoitteet muuttuvat, yrittäjän on myös hyvä oppia astumaan pois mukavuusalueeltaan. Omaa ideaa ja yritystä täytyy haastaa jatkuvasti.

– Kannattaa tavata mahdollisimman paljon uusia ihmisiä ja yhteistyökumppaneita sekä uskaltaa heittäytyä tuntemattomillekin vesille. Eteen tulee myös ikäviä tilanteita, mutta niistä oppii. Sen jälkeen tavoitteita ja visiota voi pohtia taas uudelleen, Höynälä vinkkaa.

Yrittäjänä häntä motivoi se, että asiakkaat odottavat jo tuotteen valmistumista.

– Moni on kertonut ostavansa kipumittarin heti, kun se on mahdollista. Sellainen valaa uskoa työhön ja tekee siitä merkityksellistä. Jatkuva palaute on tällaisen tuotteen kehitystyössä muutenkin erittäin tärkeää.

Unohtuiko realismi? Yrityksen arvoa ei voi heittää hatusta

Yrityksen arvon tunteminen auttaa pitämään talouden kunnossa. Oman yrityksen lukuja pitää arvioida kriittisesti.

Omaan yritykseen ei saa rakastua liikaa – seitsemästä tuli yksi

Infra-alan yritysten yhdistyminen antoi resursseja riskinottoon ja kasvuun.

Oppi yrityskaupoista: Riskiä voi pienentää kahdella tavalla

Yrityskauppaa ei pitäisi yrittää tehdä koskaan väkisin, ei ostajana eikä myyjänä, kirjoittaa Paikallis-Sähkön Jukka Kivimäki.

Urautuminen pelkona – yrittäjä heittäytyy rohkeasti tyhjän päälle

Suvi Widgren myi yrityksensä ja on lähdössä perheensä kanssa vuodeksi maailmalle.

Yrittäjän opit: Näin rakennat houkuttelevan yrityksen

Harri Koponen on ollut uransa aikana toteuttamassa useita yrityskauppoja.

Tiedätkö oman yrityksesi arvon? Pitäisi tietää

Arvon tunteminen on yksi työkalu kehittää yritystä. Pahimmillaan ostaja on pudonnut tuolilta, kun on kuullut myyntihinnan.  

Lataa lisää