Yrityskaupat

Yrittäjyys ei päättynyt yrityskauppaan: Uusi suunta löytyi yrittäjyyden edistäjänä ja enkelinä

Yrittäjyys ei päättynyt yrityskauppaan: Uusi suunta löytyi yrittäjyyden edistäjänä ja enkelinä

Matias Mäenpää kertoo, että yrityskauppa toi ison muutoksen omaan identiteettiin. Uusi suunta löytyi kuitenkin pian.

|

Enkelisijoittaja ja yrittäjä Matias Mäenpää perehtyi yrittäjyyteen jo lapsuuden kesinä Turun saaristossa Kustavissa mansikkamaalla.

Kuusivuotiaana hän pääsi osallistumaan isovanhempiensa maatilan mansikkabisnekseen. Aamulla mansikat kerättiin ja niitä lähdettiin myymään isovanhempien kanssa torille.

Myynnin ja yrittäjyyden opit alkoivat aueta nopeasti.

– Tuntipalkkaa ei ollut, vaan palkkaa tuli myynnin mukaan. Nukkumaan mennessä aloin laskeskelemaan, paljonko marjoja voi poimia ja miten ne saadaan myytyä.

Mansikanmyyntikesät opettivat vastuuta, saivat pohtimaan hinnoittelua ja tarkastelemaan tuotteiden laatua sekä perehtymään asiakkaiden houkuteluun ja kampanjoihin.

Myös sijoittaminen tuli tutuksi, kun Mäenpään isä sijoitti mansikkarahat hänen puolestaan pörssiin. Neljänneltä luokalta lähtien Mäenpää tarkisti koulun jälkeen teksti-TV:stä pörssikurssien kehityksen.

Yrityksen ja yrittäjänä kasvua

Samoihin aikoihin, kun Matias Mäenpää opetteli mansikanmyynnin saloja isovanhempiensa johdolla, perustettiin lakiasiaintoimisto nimeltä Pappila Penkkala Group (PPG).

Alkuvuodesta 2010 Mäenpään tie kohtasi yrityksen kanssa. Hän lähti sen toimintaan mukaan työstämään laskutuksen ulkoistamispalvelua. Tuolloin vuonna 1993 perustetussa yrityksessä työskenteli noin 10 henkilöä.

Yrityksen toinen perustaja Jouni Pappila antoi Mäenpäälle paljon vastuuta.

– Minulla oli nuoruuden intoa ja energiaa ja olin kaupallinen tyyppi, Pappila oli enemmän strategikko.

Tällä yhdistelmä yrityksen liiketoiminta hioutui uuteen suuntaan, ja sähköisen laskutuspalvelun kysyntä kasvoi. Kuutisen vuotta myöhemmin PPG oli kasvanut 70 hengen taloksi ja noussut keskisuurten yritysten luokkaan. Mäenpäästä oli tullut osaomistaja.

NIMI: MATIAS MÄENPÄÄ
IKÄ: 33
KOTIPAIKKA: LUXEMBURG
TAVOITE YRITTÄJÄNÄ: Toteuttaa itseään, auttaa muita ja muuttaa maailmaa.

Selväksi kävi, että seuraavien isompien kasvuaskeleiden toteutukseen tarvittaisiin pidemmällä aikavälillä avuksi strateginen kumppani. Samoihin aikoihin alkoi tulla kyselyitä kiinnostuneilta ostajilta.

– Oli mietittävä omaa hyvinvointia, mutta myös yrityksen ja y-tunnuksen hyvinvointia ja elinkaarta.

Exit-prosessi päätettiin käynnistää, ja Visma osti PPG:n vuonna 2017.

PPG jatkoi toimintaa itsenäisenä tytäryhtiönä. Mäenpää vastasi sen vetämisestä kahden vuoden ajan yrityskaupan jälkeen.

Exitin jälkeinen suunta

Mäenpää työskenteli PPG:ssä yhteensä yhdeksän vuoden ajan, ja oma identiteetti rakentui vahvasti yrityksen ympärille. Vaikka myyntipäätöstä kykeni lähestymään rationaalisesti, luopuminen oli vaikeaa.

– Yrityksiä ostetaan ja myydään, ja se on yrityksille luonnollinen elinkaari. Mutta kyllä se oli henkisesti hyvin raskas homma.

Kaupan jälkeen omaa identiteettiä oli mietittävä uudelleen. Mitä itse on nyt? Entä mitä haluaa seuraavaksi olla?

– Paine seuraavan jutun tekemisestä on todella kova. Se on kuitenkin tyhmä huoli. Miksei yrittäjämäinen ihminen keksisi uutta tekemistä? Mäenpää kysyy ja jatkaa.

– Luonteenpiirteet ja kiinnostuksenkohteet eivät katoa. Yrittäjyys kulkee varmasti koko elämän matkan vahvasti mukana.

Nopeasti tilalle alkoikin muotoutua uusia suunnitelmia.

Kun ensimmäinen vuosi Vismassa kului, Mäenpää tutustui toiseen exitin tehneeseen yrittäjään Anssi Kivirantaan. Hän oli myynyt Telkku.comin Alma Medialle.

– Kävimme paljon asioita läpi ja viestittelimme omista kiinnostuksenkohteista. Startupeilta alkoi tulla kyselyitä, lähtisinkö mukaan sijoittamaan. Huomasimme matkan varrella, että enkelisijoittaminen on yrittäjyyden yksi muoto. Miksi sitä tekisi yksin, jos sitä voi tehdä porukassa?

Tältä pohjalta sai alkunsa kaksikon yritys nimeltä Leap.

Enkelisijoittamisen lisäksi yrittäjyys on heitä vahvasti yhdistävä intohimo, ja he päättivät lähteä edistämään yrittäjyyttä tukevia projekteja.

Yksi niistä on Exit-kirja, johon he keräsivät exitin tehneiden yrittäjien tarinoita. Ensimmäisestä kirjasta tuli paljon hyvää palautetta myös muilta kuin yrittäjiltä, ja kirjan toinen osa julkaistiin marraskuussa 2020.

Osaaminen hyötykäyttöön

Kirjojen teko osoittautui hyvin opettavaiseksi. Matias Mäenpää ajatteli, että exitin jälkeen yrittäjä ottaisi rennommin. Haastattelut osoittivat kuitenkin muuta.

– Yrittäjä ei pääse omista raidoistaan. Uteliaisuus ja into tehdä eivät häviä, ja tarve itsensä toteuttamiselle on vahva. Oli minkä tahansa ikäpolven edustaja, uusi suunnitelma oli jo valmiina sen osalta, mitä lähtee seuraavaksi tekemään.

Matias Mäenpää

Tästä hänellä on myös omakohtaista kokemusta. Mäenpää on parhaillaan mukana 13 yhtiössä.

Yrityskauppa mahdollisti myös pitkäaikaisen haaveen toteuttamisen. Reilu vuosi sitten Mäenpää muutti perheensä kanssa Luxemburgiin. Kriteereinä uudelle kotipaikalle olivat bisnesympäristö, hyvä sijainti ja monikulttuurisuus.

Nyt Luxemburg tuntuu kodilta, ja se on osoittautunut erinomaiseksi paikaksi työskennellä. Mäenpää on toiminut Keski-Euroopasta käsin suomalaisten yhtiöiden apuna. Hän on myös solminut uusia verkostoja.

– Suomessa olen mukana Drop-nimisessä ulkoporeallasyhtiössä yhtenä omistajana. Olemme perustamassa Beneluxiin maahantuonti- ja jälleenmyyntiyhtiötä yhden hollantilaisen kanssa ja alamme myydä Dropia täällä.

Ainakin ensimmäinen vuoden ajan hän on mukana vastaamassa yrityksen operatiivisesta toiminnasta.

Suunnitelmissa on myös viedä Exit-kirjan konsepti Euroopan tasolle. Se tarkoittaa yrittäjätarinoiden keräämistä 15 maasta.

– Meillä on hieman suunnitelmia, että olisi yksi tarina jokaista Länsi-Euroopan maata kohden. Muuten arki kuluu yhtiöiden projektien parissa.

Selvältä vaikuttaa, että suunnitelmat ja tavoitteet voivat muuttua matkan varrella, mutta yrittäjyys jatkuu.

Fakta

Yrittäjän opit menestyksestä x 3

Taustoilla ei ole loppupeleissä paljoakaan merkitystä. Exit-kirjan haastattelut osoittivat, miten erilaisia yrittäjien taustat voivat olla. Ei pidä paikkaansa, että vain yrittäjäperheen lapsista tulee yrittäjiä. Menestystarinoita voi syntyä mistä lähtökohdista tahansa: oli sitten koulutettu tai ei, maakunnasta tai pääkaupunkiseudulta, nainen tai mies. Oli pääomia tai ei. Monelle eteenpäin vievä voima oli esimerkiksi se, että perheessä oli pulaa rahasta lapsuudesta ja silloin oli päättänyt tekevänsä toisin.

Uteliaisuus. Menestyvät yrittäjät ovat todella uteliaita ja ehkä jopa parempia kuuntelemaan kuin kertomaan.

Rohkeus tarttua toimeen. Ei pitäisi jännittää soittaa Tarja Haloselle, jos Tarjalle olisi asiaa. Rohkeus ja toimeen tarttuminen ovat kaikki kaikessa, on bisnes mikä tahansa.

Mietitkö ostoa tai myyntiä? Tältä näyttää yrityskaupan polku

Yrityskaupan polku noudattaa samaa kaavaa, olitpa sitten ostaja tai myyjä. Tärkeintä on varata riittävästi aikaa.

Yrityksen myynti vaatii paljon pohjatyötä: Tee nämä toimenpiteet

Yrityksen myyntiä helpottaa, jos yritys on jatkuvasti myyntikunnossa.

Yrittäjän mielessä on jo exit – mutta ensin tuote pitää saada valmiiksi

Marko Höynälän startup-yritys Kipuwex kehittää kipumittaria. Tärkein tavoite on sen markkinoille tuominen.

Tiedätkö yrityksesi myyntikunnon? Korjaa rönsyt ajoissa

Yrityksen luvuista, osaamisesta ja ilmeestä on syytä huolehtia jo ennen kuin edes suunnittelee yrityksen myyntiä.

Suvi Widgrén tietää, miten isoja päätöksiä tehdään – myi bisneksensä ja joutui hakemaan yrityksen konkurssiin

Suuret muutokset ovat kuljettaneet Suvi Widgrénin tunneskaalan ääripäästä toiseen. Yrittäjyyskin vaihtui palkkatöihin.

Radikaali ratkaisu: Yrittäjä antoi yrityksensä pois ilmaiseksi 35 vuoden jälkeen

Jorma Sainio halusi varmistaa, että valokuvaamo säilyy pikkupaikkakunnalla.

Unohtuiko realismi? Yrityksen arvoa ei voi heittää hatusta

Yrityksen arvon tunteminen auttaa pitämään talouden kunnossa. Oman yrityksen lukuja pitää arvioida kriittisesti.

Omaan yritykseen ei saa rakastua liikaa – seitsemästä tuli yksi

Infra-alan yritysten yhdistyminen antoi resursseja riskinottoon ja kasvuun.

Oppi yrityskaupoista: Riskiä voi pienentää kahdella tavalla

Yrityskauppaa ei pitäisi yrittää tehdä koskaan väkisin, ei ostajana eikä myyjänä, kirjoittaa Paikallis-Sähkön Jukka Kivimäki.

Lataa lisää