Yrityskaupat

Parikymppinen Sofia Lundqvist otti ison haasteen vastaan – Yrittäjä jatkaa isovanhempiensa elämäntyötä

Parikymppinen Sofia Lundqvist otti ison haasteen vastaan – Yrittäjä jatkaa isovanhempiensa elämäntyötä

Lundqvist perusti miestenvaateliikkeen tueksi heti verkkokaupan. Hän kannustaa kokeilemaan uusia asioita matalalla kynnyksellä.

|

Sofia Lundqvistilla oli hieman epätavallinen kannustin saada tradenomin tutkinto valmiiksi mahdollisimman nopeasti: isoäidin mielestä Frank Oy -perheyrityksen puikkoihin ei ollut asiaa ilman minkäänlaista tutkintoa.

– Se oli tietysti sellainen varotoimi, että minulla olisi jokin tutkinto, jos yritykselle kävisi jotakin. Hain ammattikorkeakouluun isoäidin pyynnöstä ja lopulta tein tradenomiopinnot 2,5 vuodessa, Lundqvist kertoo.

Alun perin jo Lundqvistin isoisän äidin perustama Frank Oy oli ollut isovanhempien elämäntyö. Lundqvist oli viihtynyt liikkeessä lukion jälkeen yhä enemmän ja enemmän, ja myös yrityksessä jatkaminen oli tullut puheeksi.

– Lopullisesti ajatus sinetöityi, kun äitini ehdotti, että jatkaisin isovanhempieni firmaa.

Yritys: miestenvaateliike Frank Oy
Toimiala: miesten vaatteiden vähittäiskauppa
Perustettu: 1945 (Lundqvist yrittäjänä 2017 eteenpäin)
Liikevaihto: noin 170 000 (2019)
Liiketulos: 20 000 (2019)
Henkilöstö: 1

Lundqvist koki yrittäjyyden omaksi jutukseen, ja hän halusi jatkaa isovanhempiensa tekemää työtä.

– Olin ollut palkkatöissä muutamassa yrityksessä ja ajattelin, että yrittäjyys olisi enemmän minun juttuni. Tykkäsin siitä kuvasta, mikä yrittäjyydestä oli minulle syntynyt: yrittäjä on reilu ja reipas, hän luo itse sitä omaa juttuaan ja voi tehdä työhön liittyvät päätökset itse, Lundqvist kertoo.

Ideat kannattaa toteuttaa

Lundqvist osti oman yrityksen 22-vuotiaana ja pyörittää sitä nyt kolmatta vuotta.

– Kun paperit oli kirjoitettu ja isovanhemmat lähtivät liikkeestä, kyllä siinä vähän katselin ympärilleni, että olen tätä nyt yksin vetämässä. Muutama asia jännitti aluksi ja silloin vietettiin pari unetonta yötä, Lundqvist kertoo.

Ensitöikseen tuore yrittäjä perusti kivijalkaliikkeelle verkkokaupan. Menestyvän verkkokaupan rakentaminen vaatii suunnitelmallisuutta ja asiakkaan tarkkaa tuntemista.

Ensimmäisten vuosien aikana Lundqvist on kehittänyt niin yrityksen tuotevalikoimaa, liiketilaa kuin brändiäkin. Hän kertoo, että ei laskelmoi asioita kovin pitkälle, vaan mieluummin kokeilee, toimiiko jokin asia vai ei.

– Mielestäni se on yrittäjyyden suola. Ideoita kannattaa rohkeasti kokeilla nopeastikin, mutta välillä kannattaa antaa asioiden myös hautua. Välillä käy hyvin ja välillä tulee virheitä, mutta niistäkin opitaan.

Tänä keväänä Frank Oy livestriimasi YouTubessa muotinäytöksen, jonka aikana asiakkaat pystyivät tilaamaan tuotteita kotiin. Ne toimitettiin samana iltana.

– Se oli hauska projekti, ja varmaankin ainutlaatuinen konsepti Suomessa.

Keväällä syntyi myös ajatus pukupalvelusta, joka tullaan lanseeraamaan elokuussa. Siinä asiakkaalle tarjotaan vuosittaista kotiinkuljetusta puvulle ja siihen sopiville, sesongin mukaisille paidoille, sekä lisäksi puvun pesu- ja korjauspalveluita.

– Oikeastaan tuotteistamme sellaisen palvelun, mikä on monille asiakkaillemme jo normaali käytäntö. Idea tähän ”suit and service” -palveluun tuli asiakkaaltamme. Projekti on urani suurin panostus tähän mennessä, ja toivottavasti pystyn palvelemaan asiakkaitani sen myötä yhä paremmin.

Eteenpäin isovanhempia kunnioittaen

Frank Oy on toiminut miestenvaateliikkeenä 30 vuotta. Lundqvistin mukaan vaatebisneksessä valmiin yrityksen ostaminen on hyvä ratkaisu: asiakaskunta on jossakin määrin vakiintunutta ja tietotaitoa alalta löytyy ennestään.

– Uuden vaateliikkeen perustaminen olisi myös erittäin kallista. Epäilen, että moni ei siitäkään syystä siihen ryhdy. Nostan kyllä hattua kaikille, jotka ovat niin tehneet, Lundqvist sanoo.

Yrittäjä kertoo, että sukupolvenvaihdoksen haasteena on ollut se, että pienet yritykset henkilöityvät vahvasti omistajiinsa.

– Voi olla haastavaa hypätä jonkun toisen saappaisiin 50 työvuoden jälkeen. Siinä täytyy nuorena yrittäjänä olla nöyrä, ottaa se oma paikkansa ja voittaa myös vanhempien asiakkaiden luottamus.

Lundqvistilla on ollut alusta alkaen rima korkealla: tavoitteena on tulla työssä ajan kanssa paremmaksi kuin hänen isovanhempansa ovat olleet.

– Kunnioitan sitä tietotaitoa, jota isovanhemmilleni on kertynyt alalta vuosien saatossa. Haluan myös analysoida ja jalostaa sitä niin, että sekä minä että yritys voisimme kehittyä paremmiksi.

Nuori yrittäjä kertoo alan vieneen mennessään.

– Olen tavallaan kasvanut sisälle ja rakastunut tähän alaan. Olen nauttinut sekä tästä työstä että alalla tapaamistani ihmisistä, he ovat kaikki ihan supertyyppejä.

Fakta

3 x yrityksen kehittäminen

Panosta yrityksen kehittämiseen. Kun yrityksen taloudellinen tilanne on tasapainossa, pystyy firman kehittämiseen keskittymään paljon paremmin kuin silloin, kun varat menevät juoksevien laskujen maksamiseen. Siksi tilanteen mukaan voi miettiä, kannattaisiko yrityksen kehittämiseen ottaa myös lainaa. Liian suuria riskejä ei kuitenkaan kannata ottaa.

Pidä silmät auki. Katso, mitä muut tekevät ja käy tutkimusretkellä muuallakin kuin omassa myymälässä. Se ei riitä, että seuraa muita yrityksiä somessa, vaan liikkeisiin pitää myös jalkautua oikeasti.

Ole rohkea. Tee sellaisia asioita, mitä muut eivät tee. Jos saat hullun idean, niin mieti, miten toteuttaisit sen. Kannattaa mennä rohkeasti uusia juttuja kohti. Se ei ole pahasta, vaan kehittyminen on tärkeää.

Yrityksen voi siirtää perillisille, mutta yrittäjän asennetta ei voi testamentata

Sukupolvenvaihdos ei onnistu ilman intohimoa ja asennetta, kirjoittaa Armpan Juha Nalli.

Yrityksen sukupolvenvaihdos vaatii pääomaa – sijoitusyhtiö tuli apuun

Luontaistuotteita valmistava Valioravinto siirtyi kolmannelle sukupolvelle, joka pisti vauhtia päätöksentekoon.

Kebabista ja pihveistä syntyi menestyvä bisnes – yrittäjälle on tärkeintä laatu

Ole Snellman on rakentanut pakastetusta lihasta menestystarinan, Oles Fast Foodin. Sukupolvenvaihdos on hänelle helpotus.

Hullut haasteet houkuttelivat – Kanada sai jäädä, kun vanhemmat pyysivät perheyrityksen jatkajaksi

Milla Korpela otti veljensä kanssa vastuun vanhempiensa yrityksestä. Puolentoista vuoden siirtymäaika antoi hyvät valmiudet työhön.

Hattufirma nuorentui kerralla – saa markkinointiin vetoapua bloggaajilta

Kati Niemi laittoi uusiksi mallistot, markkinoinnin ja myynnin. Niin perheyrityksestä kuoriutui KN Collection.

Tytär otti ohjat muovisaumaamossa: Turha väliporras jäi historiaan

Saintexin toimitusjohtajan Susanna Blomqvistin mukaan yhteishenki on parantunut, kun työntekijät on otettu mukaan tekemään päätöksiä.

Tytär mylläsi perheyrityksen täysin – jäljelle jäi brändi ja hyvä henki

Elina Illukka on kasvattanut Eläinlääkäriasema Pet-Vetiä rohkeasti uudistaen. Muutoksen johtaminen on vaatinut kylmähermoisuutta.

Liika rönsyily on iso riski – yrittäjä tajusi sen vaikeimman kautta

Kuopiolainen Medikro oli mennä nurin 1990-luvun lamassa. Paluu vanhaan visioon auttoi oikeille raiteille.

Uusi omistaja pisti tuulemaan – näin yritys muuttui

Muovialan yritystä johtavan Wille Viittasen halu uudistua potkii eteenpäin.

Lataa lisää