Yrityskaupat

Yrityksen ostaminen on vasta ensiaskel – Haltuunotto ratkaisee kaiken

Yrityksen ostaminen on vasta ensiaskel – Haltuunotto ratkaisee kaiken

Haltuunotossa tärkeintä on sitouttaa asiakkaat ja henkilökunta nopeasti.

| |

Yrityksen ostaminen ja yrityskaupassa onnistuminen kulminoituvat haltuunottovaiheeseen eli siihen, mitä tapahtuu heti kaupan jälkeen.

– Haltuunotto epäonnistuu, jos asiakkuudet eivät siirry ja avainhenkilöt lähtevät ostetusta yrityksestä pois, kiteyttää yrityskauppoihin erikoistuneen RSM Finlandin osakas Urpo Pirilä.

RSM Finland on listannut yrityskaupan polun, jossa jatkajalle on luotu sadan päivän suunnitelma haltuunottoon. Asiakkaiden ja avainhenkilöiden sitouttaminen ovat listalla. Lisäksi jatkajan täytyy löytää synergioita, suunnitella tiimien tehtävät, luoda tavoitteet ja tehdä aikataulu muutokselle.

Sadan päivän jälkeen olisi hyvä siirtyä jo niin sanottuun rutiinivaiheeseen.

Haltuunoton onnistumiseen vaikuttaa myös ostajan tausta. Ostajalla pitää olla hyvä toimialatuntemus ja riittävä määrä kokemusta alalta. Aiheesta on tehty pro gradu -työ, jossa on avattu yrittäjän onnistumisen edellytyksiä.

Samaisesta tutkimuksesta selviää, että yrityksen ostaminen on jopa riskittömämpi vaihtoehto kuin yritystoiminnan aloittaminen nollasta. Yksi yrityskaupan onnistumisen mittareista on se, onko yritys vielä toiminnassa viisi vuotta kaupan jälkeen. Tutkituista yrityksistä peräti 81,5 prosenttia jatkoi toimintaansa. Vertailun vuoksi, kuolemanlaakson ylittää vain puolet perustetuista yrityksistä.

Pirilä korostaa, että ostajan toimialatuntemuksesta ja kokemuksesta on apua myös neuvotteluvaiheessa, jossa myyjä kertoo oman näkemyksensä yrityksen kasvupotentiaalista.

Yrityksen ostaminen on tie kasvuun

Miksi yrityksen ostamista kannattaa ylipäätään harkita?

Vastaus riippuu täysin ostajayrityksen omistajan tai omistajien tavoitteista. Jos tavoitteena on hakea esimerkiksi kasvua, yrityskauppa on nopein tie. Ostajan ensimmäinen askel lähtee aina strategiasta.

Valmistautumista seuraa myyjän kontaktointi ja alustava tarjousvaihe. Silloin ostajaehdokas teettää jo ensimmäisen arvonmäärityksen ja selvittää rahoitusvaihtoehdot.

– Myös rahoittaja katsoo, että hinta on järkevä. Se asettaa katon arvonmäärityksiin, Pirilä sanoo.

Yksi kriittisiä vaiheita neuvotteluissa ovat Due Diligence -tutkimukset. Siinä kartoitetaan yrityskauppaan liittyviä riskejä ja vastuita liiketoiminnan, talouden, verotuksen, ympäristön ja henkilöstön näkökulmasta.

Talouden tunnusluvuista ostajaa kiinnostaa erityisesti kasvu ja kannattavuus. Mitä korkeampi kasvuprosentti ja tuotto suhteessa toimialan muihin yrityksiin, sitä korkeampi valuaatio.

Myös tase pitää olla putsattuna kaikesta liiketoimintaan kuulumattomista eristä.

Fakta

Pk-yrityksen arvonmääritys

Pk-yritysten arvo määritellään laskemalla substanssi- ja tuottoarvo. Substanssiarvo tarkoittaa yrityksen velattoman omaisuuden arvoa. Sitä pidetään yrityksen minimihintana.

Tuottoarvo perustuu toteutuneisiin tuottoihin ja myös tuottoennusteisiin. Yhtenä esimerkkinä on laskea kolmen edellisen tilikauden keskiarvotuotto ja kahden tulevan tilikauden keskiarvotuotto.

Käyttökate on keskeinen tunnusluku yrityksen arvonmäärityksessä. Helppo nyrkkisääntö yrityksen velattoman arvon laskemiseen on kertoa käyttökate neljällä. Myös ulkopuolinen rahoittaja suosii kerrointa.

Raatteen tie johdatti rakennusyrittäjän matkailun pariin

Reima Haapoja muutti Kainuuseen ja vaihtoi yrittäjänä uudelle alalle. Vuodessa hän luonut Raatteen tielle yrittäjien verkoston, jossa kaikki voittavat.

Pariskunta pelasti pikkukylän huoltamon – markkinarako löytyi pienkoneista

Kolmekymppisten Miia ja Joni Behmin huoltoasema on kodinomainen kohtaamispaikka, jossa yksinäinen löytää juttukaverin ja mökkiläinen tapaa paikallisia.

Nollasta liikkeelle vai yrityskauppa? Pinja Nahkala valitsi jälkimmäisen

Yhä useampi yrittäjäksi ryhtyvä hyppää suoraan liikkuvaan junaan eli ostaa yrityksen.

Mietitkö ostoa tai myyntiä? Tältä näyttää yrityskaupan polku

Yrityskaupan polku noudattaa samaa kaavaa, olitpa sitten ostaja tai myyjä. Tärkeintä on varata riittävästi aikaa.

Yrityksen myynti vaatii paljon pohjatyötä: Tee nämä toimenpiteet

Yrityksen myyntiä helpottaa, jos yritys on jatkuvasti myyntikunnossa.

Omistajan vahva tahto toteutui Kultakeskuksessa: Työntekijät ryhtyivät yrityksen jatkajaksi

Hämeenlinnalaisen Kultakeskuksen nykyiset omistajat ovat karsineet rönsyjä ja hakeneet kasvua yrityskaupalla.

Unelma omasta yrityksestä toteutui: Pariskunta osti hotellin ja uudisti sen lattiasta kattoon

Hotelli Gustavelundia jo vuosia johtanut Antti Ropponen ryhtyi yrittäjäksi vaimonsa kanssa. Riskin otto on tuottanut tulosta.

Tiedätkö yrityksesi myyntikunnon? Korjaa rönsyt ajoissa

Yrityksen luvuista, osaamisesta ja ilmeestä on syytä huolehtia jo ennen kuin edes suunnittelee yrityksen myyntiä.

Yrityskaupan kultainen sääntö: Kerro kaikille, mitä muutos tarkoittaa

Uusi yritys otetaan haltuun avoimella viestinnällä ja henkilöstöä kuunnellen, tietää Martinexin toimitusjohtaja Riia Sandström.

Lataa lisää