Yrityskaupat

Mietitkö ostoa tai myyntiä? Tältä näyttää yrityskaupan polku

Mietitkö ostoa tai myyntiä? Tältä näyttää yrityskaupan polku

Yrityskaupan polku noudattaa samaa kaavaa, olitpa sitten ostaja tai myyjä. Tärkeintä on varata riittävästi aikaa.

| |

Yrityskaupan polku pitää kulkea läpi, jos haluaa saada kaupat onnellisesti maaliin. Suomessa tehdään vuosittain arviolta 2 000–3 000 yrityskauppaa, mutta epäonnistuneista neuvotteluista ei ole tilastoja.

Yrityskauppoihin erikoistuneen RSM Finlandin osakas Urpo Pirilä sanoo, että suurin syy neuvottelujen kariutumiseen on liian suuri valuaatio eli yrityksen arvo on ostajan kannalta epärealistinen.

– Onnistuneissa kaupoissa ei nouse mikään iso toimiala ylitse muiden, Pirilä kertoo.

Yrityskaupan polku

Ensimmäinen vaihe yrityskaupan polulla on valmistautuminen.

Myyjällä valmistautuminen tarkoittaa henkistä päätöstä myynnistä. Lisäksi yrityksen myyntikunto on olennainen osa valmistautumista, jotta potentiaalisten ostajien kiinnostus kasvaa. Valmistautuminen voi viedä jopa 3–5 vuotta.

Ostajan pitää puolestaan käydä läpi oston strategiset ja taloudelliset tavoitteet. Ilman niitä haltuunotto voi epäonnistua. Yrityksen ostaminen on aina riski. Tilastot osoittavat, että mitä suurempi yrityskauppa, sitä todennäköisemmin kauppa epäonnistuu.

Valmistautumisvaiheen jälkeen polku etenee kontaktointiin, alustavaan tarjousvaiheeseen, neuvotteluihin ja varsinaiseen kaupan toteutumiseen.

Viimeinen vaihe kuitenkin ratkaisee kaiken eli mitä tapahtuu kaupan jälkeen.

Myyjän on syytä varautua työskentelemään myymässään yrityksessä 1–2 vuotta. Hänen tehtävänään on varmistaa, että asiakkaat ja henkilöstö sitoutuvat uuteen omistajaan.

Ostajan kannalta ensimmäiset päivät ovat kriittisiä. Miten asiakkaille ja henkilökunnalle kaupasta viestitään? Miten tavoitteet saavutetaan ja millä aikataululla? Niin sanotun sadan päivän suunnitelman onnistuminen on perusedellytys ennen kuin liiketoiminnassa päästään normaaliin rutiinivaiheeseen.

 

 

Tiedätkö yrityksesi myyntikunnon? Korjaa rönsyt ajoissa

Yrityksen luvuista, osaamisesta ja ilmeestä on syytä huolehtia jo ennen kuin edes suunnittelee yrityksen myyntiä.

Suvi Widgrén tietää, miten isoja päätöksiä tehdään – myi bisneksensä ja joutui hakemaan yrityksen konkurssiin

Suuret muutokset ovat kuljettaneet Suvi Widgrénin tunneskaalan ääripäästä toiseen. Yrittäjyyskin vaihtui palkkatöihin.

Radikaali ratkaisu: Yrittäjä antoi yrityksensä pois ilmaiseksi 35 vuoden jälkeen

Jorma Sainio halusi varmistaa, että valokuvaamo säilyy pikkupaikkakunnalla.

Unohtuiko realismi? Yrityksen arvoa ei voi heittää hatusta

Yrityksen arvon tunteminen auttaa pitämään talouden kunnossa. Oman yrityksen lukuja pitää arvioida kriittisesti.

Omaan yritykseen ei saa rakastua liikaa – seitsemästä tuli yksi

Infra-alan yritysten yhdistyminen antoi resursseja riskinottoon ja kasvuun.

Oppi yrityskaupoista: Riskiä voi pienentää kahdella tavalla

Yrityskauppaa ei pitäisi yrittää tehdä koskaan väkisin, ei ostajana eikä myyjänä, kirjoittaa Paikallis-Sähkön Jukka Kivimäki.

Urautuminen pelkona – yrittäjä heittäytyy rohkeasti tyhjän päälle

Suvi Widgren myi yrityksensä ja on lähdössä perheensä kanssa vuodeksi maailmalle.

Yrittäjän opit: Näin rakennat houkuttelevan yrityksen

Harri Koponen on ollut uransa aikana toteuttamassa useita yrityskauppoja.

Tiedätkö oman yrityksesi arvon? Pitäisi tietää

Arvon tunteminen on yksi työkalu kehittää yritystä. Pahimmillaan ostaja on pudonnut tuolilta, kun on kuullut myyntihinnan.  

Lataa lisää